Helse og omsorg

Utbygging av Sigdalsheimen og lindrende enhet

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Helse og omsorg
Alle innbyggere skal kjenne seg trygge på å få hjelp og omsorg når det er nødvendig.
Venstre vil styrke hjemmehjelp og hjemmesjukepleie. Det er viktig å beholde fast lege i Eggedal, styrke barnevernet og videreføre ordningen med ambulerende vaktmestertjeneste. Jordmor i full stilling skal opprettholdes. Sigdal har en god eldreomsorg, men den kan bli bedre.

UTBYGGING AV SIGDALSHEIMEN OG FLERE OMSORGSBOLIGER
Det er vedatt å bygge flere omsorgsboliger i Prestfoss. Ut over dette har ikke kommunen økonomi til å dekke renter og avdrag på nye lån. Venstre går inn for utbygging av Sigdalsheimen med avdeling for lindrende enhet, men det forutsetter politisk vilje til omprioritering. Det samme gjelder for bygging av omsorgsboliger i Eggedal. Uten vilje til – og flertall for – å styre mot større overskudd, har ikke kommunen evne til slike løft den kommende perioden. I situasjoner med for liten kapasitet på Sigdalsheimen, må utvidelse av hjemmesjukepleie vurderes. Alle som ønsker plass på institusjon eller i bofellesskap, bør få det. De som vil bo hjemme, skal ha god hjelp og daglig tilsyn.

SOSIAL
Kommunen skal ha et godt utbygd apparat og gi gode sosiale tilbud. Personer som etter loven har krav på hjelp, skal få det! Det er samtidig viktig at det er fokus på å få folk i arbeid, og at det kontinuerlig er kontroll med utbetalingene.

LEGEVAKTBIL

Venstre vil ta initiativ for å sikre at legevaktbilen har fullverdig og oppdatert utstyr.

FOLKEHELSE

Venstre vil være en pådriver for å få kommunen til å engasjere seg sterkere i folkehelsearbeid. Mer fysisk aktivitet i barnehage og skole står sentralt i et slikt opplegg.

Les andre deler av vårt program 2011-2015

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**