Kultur og reiseliv mot 2020

Et framtidsretta og offensivt Sigdal innen kultur og reiseliv

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Kultur og reiseliv
Innbyggerne i Sigdal kan være stolte av at vi som en av svært få kommuner i landet, har to åpne kunstnerhjem, Lauvlia og Hagan. Presentasjonen av Sigdal som turistkommune, må samordnes og bedres. Kulturinstitusjonene og reiselivsbedriftene må stimuleres til å satse på høy servicegrad og markering av bygdas kvalitet og egenart i et framtidsprosjekt mot 2020: Et framtidsretta og offensivt Sigdal.

SENTRUMSUTVIKLING – RASTEPLASSER – INFORMASJONSTAVLER
Det må settes større fokus på arbeidet med sentrumsutvikling i Prestfoss og i Eggedal. Målet må være å skape levende sentra, hindre handelslekkasje og stimulere til samarbeid og nyskaping. Gjennom målbevisst utvikling og markedsføring av våre kvaliteter skal vi sikre at hytteeiere og besøkende oppholder seg i Et framtidsretta og offensivt Sigdal flest mulig dager i året!
Det må tas initiativ overfor Statens Vegvesen for å få de til å ta større ansvar for rasteplasser og oppsetting av toaletter. Kommunen må sørge for oppdatering av informasjonstavler og bedre skilting.

TA VARE PÅ BYGDAS KULTURHISTORIE
Museet er flaggskipet for bygdas kulturarv. Venstre var pådriveren for opprustning av Eikjebygningen. Det er helt påkrevd med mer restaurering på museet. Venstre mener det er svært viktig at museets bygninger blir tatt vare på og reddet fra forfall. Kommunen må følge opp sine forpliktelser overfor Tveitensamlingene og Eggedal Mølle.

KULTURPRIS — KULTUR/IDRETTSSTIPEND
Venstre stod i spissen for å innføre en kommunal kulturpris og stipend for ungdom innen idrett og kultur. Vi vil utvide stipendordningen, slik at flere ungdommer kan få en stimulans fra kommunen.

KULTURSKOLE
Kulturskolen bør utvides slik at flere elever kan få plass. Venstre støtter initiativ som måtte komme fra ungdom, f.eks. om rockeverksted.

TURSTIER OG SKILØYPER

Det er behov for langt bedre skilting, spesielt av grende- og sideveger, og det må foretas en samordnet merking av stier for fotturisme, skiløyper i bygda, badeplasser og idrettsanlegg. Venstre vil ta initiativ for å få til et bedre samarbeid mellom idrettslag, grunneiere og kommunen med tanke på en mer systematisk rydding, oppmerking og kartlegging av stier og løyper over hele kommunen. Kommunen bør fortsatt gi støtte til preparering av skiløyper i fjellet. I tillegg bør tilbudet nede i bygda bedres. Preparerte skiløyper vil være et viktig bidrag for trivsel og vil gi folk lyst til å bosette seg i Et framtidsretta og offensivt Sigdal.

BIBLIOTEKET SOM INFORMASJONSSENTER OG MØTESTED

Venstre vil utvikle Sigdal Folkebibliotek i Prestfoss og filialen i Eggedal til møtested og informasjonssentral. Biblioteket må sikres ressurser til dette.

FRIVILLIG ORGANISASJONSARBEID – DUGNADSÅND

Frivillig barne- og ungdomsarbeid sparer kommunen for store utgifter til forebyggende arbeid. Venstre vil gi de mange som utfører gratisarbeid, et viktig håndslag. I mange lag og foreninger legges det hvert år ned mange årsverk i frivillig innsats av foreldre og tillitsvalgte. Kommunal støtte til satsing på barne- og ungdomsarbeid må økes.

STØRRE KOMMUNALT ANSVAR FOR IDRETTSANLEGG

Kommunen bør ta større ansvar for drifta av Sigdalshallen og idrettsanlegga på Nerstad og i Eggedal. Kommunen må, i samarbeid med Sigdalshallen, sørge for at nytt golv (dekke) kommer på plass og være en aktiv støttespiller for NM i friidrett for junior som skal arrangeres i Sigdal i 2012.

KOMMUNEN MÅ GI STØTTE VED SPILLEMIDDELSØKNADER

Idrettslag som søker spillemidler til utbygging av anlegg og får søknadene godkjent, skal være sikra at kommunen gir tilskudd.

LØYPER FOR SNØSCOOTERKJØRING

Venstre vil ta initiativ om å søke departementet om å få godkjent kjøring i merka løyper for snøscootere.

Les andre deler av vårt program 2011-2015

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**