Økonomisk handlefrihet er avgjørende for framtida

Kommunen er i en vanskelig økonomisk situasjon

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Økonomisk handlefrihet er avgjørende for framtida
Kommunen har kommet i en vanskelig økonomisk situasjon de siste åra. Dette skyldes i hovedsak for høye driftsutgifter i forhold til inntektene. Etter forslag fra Venstre, vedtok kommunestyret i desember 2010 å foreta en total gjennomgang av kommunens økonomi i løpet av 1. halvår 2011. Dette vedtaket har ikke blitt fulgt opp. Nå haster det. Dersom vi ikke gjenvinner økonomisk handlekraft og sørger for solide overskudd, er alle lovnader om nye tiltak og store investeringer lite verdt. For Venstre er det ikke aktuelt å innføre eiendomsskatt.

TVERRPOLITISK SAMARBEID ER NØDVENDIG
Utbygging av Sigdalsheimen med lindrende enhet, omsorgsboliger i Eggedal, opprustning av kommunale veger, nytt golv i Sigdalshallen m.v., er ikke mulig å gjennomføre uten at vi reduserer driftsutgiftene eller sørger for nye inntekter. Kommunen har i dag ikke evne til å betjene renter og avdrag på nye lån som må tas opp ved nye investeringer. Venstres program bygger på at det finnes tverrpolitisk vilje til å ta et tak for å rette opp økonomien. Det er fullt mulig å få kontroll, men da må partiene samarbeide! I arbeidet med å rette opp økonomien, bør de folkevalgte gå foran: Venstre vil foreslå å redusere godtgjøringa til de folkevalgte med 10 prosent fra 2012. Det kan også spares mye penger ved å gå over til å sende sakspapirer elektronisk.

BEDRE KONTROLL VED BYGGEPROSJEKTER
Kommunale byggeprosjekter må følges opp tettere av kommunen som byggherre, slik at en hindrer overskridelser og dårlig utført arbeid. Når nye bygg er ferdig, må det foreligge en plan for vedlikehold, og det må klargjøres hvem som har ansvaret for å følge opp. Venstre vil foreslå at det velges en kommunal byggekomité der politikerne er sterkere representert.

Les andre deler av vårt program 2011-2015

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**