Drømmen om Hamar…

En visjon og ide om Hamar – Live Giset, kremmer og optiker på Stortorvet, nå også på 2.plass på Venstrelista i Hamar

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Live

Foto: E.Aares

Jeg har et bilde og en drøm – om hvordan jeg ønsker meg Hamar i framtida. Og jeg skjønner vi ikke kan få alt vi ønsker oss og mye er nok uoppnåelig men min påstand er at uten vågale visjoner og hårete ønsker blir det lite banebrytning og gode forandringer.
Bli med meg på tur, – jeg begynner min drømmesykkeltur eller skitur vinterstid ved Fiskehytta på Jessnes. Derfra går ferden langs Mjøsa mot Hamar, mye folk i vannet eller på isen, bål og grilling, unger, voksne, – moro. Passerer Jernbanemuseet, – den nå tomme parken / gamle campingplassen full av folk, ballspill, langskøytebane, "Stoppested Verden" – den helga slikt skjer.. videre rundt Domen og Odden hvor museumskroa er i full blomstring. Forbi Riisevillaen og langs Ridehusstranda. Forsvaret har tatt til vettet og flyttet tilbake til DKØ og en av Hamar strandperler er nå til bruk for oss alle. Her er plen og faste griller, det er kafé og kiosk, dusj og do for badefolket. Lokaler til båt og surfebrettutleie. Videre langs Mjøsa mot Koigen. Her er skateboard unger i full gang, stupetårn og brygge på plass. Kiosk med Elins utmerkede pølser. Så mot Heidemannsgt 1 som på sommerstid er Hamars svar på "Skafferiet" og på vinteren byr på peiskos og hedmarksmat innendørs. Skiblanderbrygga med blomsterflor og benker og nå og da en fin sommerkveld står det en Londonbuss der som pub Seaside åpnet igjen med en 5 stjerners restaurant som og kan selge ut ferdige piknik kurver til båtfolket. Tyvholmen er en topp campingplass og "Bolig Partner" bygget er blitt et motell og / eller et rimelig vandrehjem, – kroa serverer frokost og kaffe om morgenen og burger og pils om kvelden.

Narvik stasjon

Foto: For jernbane

Og det eneste av tog som passere det hele er "Caroline" og "Tertitten" som rusler fra Jernbanemuseet og opp mot Ådalsbruk og Klevfoss
Og oppover mot byen, for nå er det ingen mur av jernbane mellom byen og Mjøsa, ligger bykjernen med 2 bilfrie gater, julemarkeder på torgene i desember, skøytebane og skispor over strandgateparken mot Espern vinterstid. Sommerstid kan båtfolket nærmest seile inn til småbutikker, kafeer og hyggelige parkanlegg med f.eks. kjempesjakkspill og botsjabaner, lekeparker og ganske enkelt en benk eller 3 å sitte og nyte det hele. Og Hamar Music Festival og Ølfestivalen setter oss på nasjonalt og internasjonalt kart, – for ikke å snakke om Kirsten Flagstadfestival og AnJazz.

Hull i Capri

Foto: A.Hovsto

Og ser vi det hele fra lufta og ikke bare konsentrere oss om strandlinja og byen, – Hamar ligger midt "i væla" mellom Norges snilleste fjell, Hedmarksvidda, og Norges største og flotteste innsjø Mjøsa. Alle som har fått til noe oppover i historien har brukt sitt naturlige fortrinn, – vårt er å ligge sentralt for det meste, vann og fjell, by og bygd. Tenk hva vi har å by på, og hva vi kan utvikle videre!!
Hva er muligheten:
– Vi blir den beste og mest attraktive byen i innlandet, byen som både har kjøpesentre av høy klasse og levende bykjerne. Og nærkontakt med vannet.
– Vi vil tiltrekke oss folk & hender, kreativitet & grundere. Folk vil flytte hit. Og mye nye folk gir god økonomi og god økonomi gir god eldreomsorg, gode skoler, gode kulturmuligheter, god masseidrett, gode veier og ratt lavere eiendomskatt attpå Og med 2 spors jernbane fra Oslo og hit er vi en nærmest et steinkast unna både hovedstad og Gardermoen. Det vil være mye bedre å bo på Hamar enn i en Osloforstad, – jeg tenker det vil være god grunn nok til å bruke kanskje en liten halvtime daglig (tid til å lese en avis eller ta en lur )for å komme til og fra jobb i hovedstaden.
– Vi er en unik by med vann og fjelltilgang, attraktiv for både våre egne landsmenn, både som turister og tilflyttere og ikke minst for europeerne og andre mer langveisfarende besøkende og tilflyttere. Bare noe så innlysende: hvor i Europa finnes en slik sjø som knapt er brukt? Og hvor en kan få strand i byen? Og hele Hedmarksrike og Oppland dertil med det vi har av gårder, mat og opplevelse som burde holde for de fleste
Konkret og hvor kan vi fortsette:
– de første 2 timer gratis parkering i byen NÅ, vi må holde på og legge best mulig til rette for de småbedrifter og butikker som er i sentrum i dag så de ikke forsvinner i den turbulente byggetiden vi har foran oss. Har kommunen tenkt gjennom hvordan en legger best tilrette slik at disse butikkene overlever "byggeboomen"i byen?
– "sirkelbuss" til en billig penge for brukerne, og gjerne elektrisk, som går kontinuerlig via Sentrum, Stadion, CC, Maxi, Sentrum, – begynne NÅ.
– videre og bedre å samarbeide mellom Sentrumsforrening, CC, Stadion, Maxi, gårdeiere og komunen, – tørre å være politiske og konkrete på dette.
– spørre oss hvordan vi kan legge til rette for at nye, "sære" og spesielle butikker kan og får lyst til å etablere seg i bykjernen og slik lage en god spenning og miks mellom kjøpesenterkultur og bygatekultur. Et levende sentrum trenger folk som bruker byen, også til handel.
– vi må sørge for gode, rimelige boligmuligheter for unge nyetablerte, – Hamar ungdom/unge voksne må få en mulighet til og komme hjem og ta med seg alle vennene de har fått i "utenforhamarstudielivet". Og andre på leting i nærheten av Oslo må se at vi er her og byr på mer enn et kjøpesenter eller to
– starte i strandsonen med gang/sykkelvei forbi "8 meteren" og lage gjestebrygge for båtturistene samme sted.
– god eldreomsorg, barnehager, gode skoler, ungdomsarbeide, sykehus slikt må ligge i bunn.
– alle partiene på Hamar, Stange og Ringsaker må jobbe sammen for å få en løsning så vi slipper at strandsona vår blir rasert og sperret av tog.
Godt valg!

Live