Tromsdalen

Naturvernforbundet i Verdal arrangerte onsdag den 31.08 åpent møte om Tromsdalen. I tillegg til fire innledere var alle politiske partier i kommunen invitert til å sitte i et panel. Brita Kleven Thorsvik møtte for Venstre. Her er noe av det hun berørte i møtet:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstre er positiv til at det utvinnes kalk i Tromsdalen. Vi aksepterer også at det utvinnes mer pr år, slik at det blir bedriftsøkonomisk lønnsomt å etablere et transportbånd fra Tromsdalen og ned til havna, for å få bort tungtrafikken som er der i dag.

Imidlertid mener vi kommunen må stille strenge krav til Verdalskalk. Det må kreves at det tas hensyn til natur- og friluftsinteressene og den næringsvirksomheten som er der. Det innebærer bl.a. at vi mener det ved utvidelse av områder som skal utvinnes, bør stilles krav om underjordisk drift. I avisene har vi lest at det på Høylandet også skal utvinnes kalk. Der valgte de gruvedrift av hensyn til reindriftsnæringa. Det betyr at dette går an for å unngå å ødelegge flotte naturområder når det er viktig nok.

Det snakkes mye om folkehelse og at vi må legge til rette for at folk holder seg friske. Det er derfor trist at flertallet i kommunestyret syntes det var greit at det slippes ut inntil 6 kg kvikksølv pr. år fra NorFraKalk. Venstres forslag om å anke tillatelsen fikk bare 6 stemmer.

Norge har et mål om at utslipp og bruk av kvikksølv skal ned i null innen 2020. Det er en grunn for det. Det er fordi kvikksølv er meget giftig. Jeg skjønner derfor at folk er engstelige for disse utslippene i vår kommune.

Vi politikere er befolkningens ombudsmenn. Vi må derfor stå på for å få pålagt NorFraKalk rensekrav både vedr. CO2, kvikksølv, dioksiner og annet tungmetall. Vi vet det finnes teknologi til å rense for eksempel kvikksølv. Da mener vi at bedriften må pålegges slik rensing av hensyn til folks helse.

Tromsdalens skjebne blir en stor sak i neste kommunestyreperiode. Det er derfor viktig å velge inn politikere som ikke er mest opptatt av arbeidsplasser og industriens ønsker for en hver pris, men vet å stille miljøkrav når det er påkrevd.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**