Skolen og politikken — i ei lita bygd i innlands-Norge

Venstre vil ha en god skole for elevene, derfor satser vi på lærerne. Dette kommer også klart frem i vårt alternative statsbudsjett. Men hva er det som gjør en lærer god? Og hva gjør at han/hun fortsetter å være god over tid? Det er mange personer og faktorer som spiller inn når en lærer lykkes/ikke lykkes med en klasse. Kommunens mål må være å gjøre det mulig for lærerne å bli det beste av seg sjøl, og her er noen punkter som Alvdal Venstre vil jobbe for i kommende periode:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Thor Vartdal

Foto: A. Wahl

Live Stokstad

Foto: Live Stokstad

1. Kommunen skal ha jevn og tett dialog med rektorene, og lede et forpliktende og oppbyggelig samarbeid med dem. Kommunen vil aktivt støtte og oppmuntre rektor i arbeidet med å få til et godt kollegium som løfter seg. Kommunen skal lytte til rektor og læreres ønsker og krav, og vil stadig diskutere hva som er viktigst å prioritere. Kommunen skal respektere skolens selvråderett og oppmuntre rektor og lærere til sammen å finne ut hva som passer akkurat deres skole best.

2. Kommunen skal sammen med rektorene stå på for å rekruttere og holde på lærere, og kunne forhandle om lønn om nødvendig. Et sentralt virkemiddel for å få fagfolk inn og få dem til å bli, er lærerens karriereplan. Slike planer må være langsiktige og bindende, og vil kunne gjøre skolene i kommunen til en attraktiv arbeidsplass.

3. Aktivt eierskap betyr at kommunen stiller krav og følger opp. For eksempel: Kommunen ber om en tiltaksplan for et godt sosialt miljø blant elevene, mens rektor, lærere og assistenter sjøl bestemmer innholdet i en slik plan. Ofte vil initiativet gå motsatt vei, fra skolen til kommunen. Vi i Venstre vil høre godt etter hvilke behov rektor og lærere melder. Det er lærerne som ser elevene hver eneste dag. Ideer født i klasserommet kan være mer verdt enn mange rundskriv fra sentralt hold.

Skal vi henge med resten av landet i kunnskaper og ferdigheter, må vi satse på basisferdigheter i grunnskolen. Alvdal Venstre mener det er riktig å skjerme elevenes daglige trening i skriving, lesing og regning, og vil sikre at andre aktiviteter ikke går på bekostning av den.
I barneåra har vi muligheten til å legge et godt grunnlag som vil gi utslag i alle andre skolefag senere. Det er også i denne perioden det er lettest å bruke hjemmenes ressurser positivt. Alvdal Venstre vil ha en ambisiøs skole som stiller krav til hjemmene og bruker potensialet som ligger i frivillig medvirkning. Både gjennom leksehjelp og aktiv deltakelse i FAU har foreldre /foresatte mye å gi — i tillegg til raking og baking.

Thor Arve Vartdal og Live Stokstad, Alvdal Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**