Våre svar på Hedmarksidrettens utfordring

I fylket vårt er det 389 idrettslag og over 86.000 medlemskap. Hver dag jobber tusenvis av frivillige for at barn og unge skal få et godt idrettstilbud i et trygt miljø. Ildsjeler fra Os i nord til Eidskog i sør står på for idretten sin, barna sine og lokalsamfunnet. Mange ønsker nok at de kunne jobbe mer med aktiviteten og mindre med det å skaffe penger til drift av anleggene og leie av baner og haller.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Hedmark idrettskrets driver service for lagene og idrettsrådene i kommunene, med klubbutvikling, organisasjon og drift, temakvelder, arrangementsutvikling og trenerutdanning. Idrettskretsen arbeider tett sammen med Kultur og kompetanse i Fylkeskommunen, spesielt på anlegg og spillemidler, og sammen arrangerer vi regionale samlinger for idrettsråd og saksbehandlere idrett i kommunene.

Spørsmålene er hentet fra utfordringer i Plan for fysisk aktivitet i Hedmark.

Jente som hopper

Foto: Jan Harsem

Fysisk aktivitet — skole. "Den naturlige fysiske aktiviteten som skoleelever tidligere opplevde som en selvfølge til og fra skolen, er redusert. Transport til og fra skolen er situasjonen for svært mange, og på mange skoler mangler selv enkle aktivitetstilbud."

Hvordan vil ditt parti arbeide for gode uteområder ved de videregående skoler?
Svar: Venstre vil som et miljøparti arbeide for at det finnes eller opparbeides attraktive uteområder ved fylkets 14 videregående skoler, men uten å bygge ned matjord. Det bygges en ny videregående skole i Nord-Østerdal nå til ca 400 mill kr. Det er viktig at idrettslag aktivt tar del i utformingen av utearealene slik at den nye skolen kan fremme idrett og friluftsliv i NØ.

Hvordan vil dere påvirke til at, for eksempel turer i skog og mark, blir del av undervisningsopplegget for innvandrere?
Svar: Fylkestinget må som skoleeier forholde seg til nasjonale læreplaner Anlegg for fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv. "Gjennom årene er et utall anlegg for fysisk aktivitet blitt realisert i Hedmark med blant annet spillemiddeltilskudd fra fylkeskommunen. Behovene og aktiviteten endrer seg over tid, og derfor er det stadig press på midler til anlegg og re habilitering." Det såkalte etterslepet gjør at lagene må vente i 4 til 5 år før spillemidlene kommer, og denne mellomfinansieringen er tung for lagene å bære.

Bør anleggssamarbeid klubber/kommuner imellom få en økt spillemiddelandel?
Svar: det er jeg usikker på

Bør rehabilitering av svømmebasseng få en høyere prioritet? Eventuelt på bekostning av hvilke andre anleggstyper?
Svar: Ja,- svømmeopplæringa må styrkes, ref , de mange drukningsulykkene i Norge

Bør fylkeskommunen ansette en anleggsveileder som kunne assistere lokale utbyggere?
Svar: Nei Flerkulturelle og den organiserte idretten. Deltagelse i den organiserte idretten er forholdsvis lavere blant innvandrerungdom med familiær bakgrunn fra den tredje verden enn blant etnisk norske. Spesielt gjelder dette jenter. Samtidig er det et problem at mange flerkulturelle mangler forståelse for og erfaring med den norske frivillighetskulturen. Det er en alvorlig utfordring for idrettslagenes funksjonsevne.

Mener partiet at idretten bør ha en rolle i integreringsarbeidet?
Svar: Idretten og særlig fotballen har en meget viktig rolle og betyr mye for integreringsarbeidet

I så fall; hvordan vil partiet bidra til å styrke idrettslagenes evne til å bidra i dette arbeidet?
Svar: Venstre vil medvirke til dette

Erik Ringnes, 1.kandidat for Venstre ved fylkestingsvalget i Hedmark

Klikk her for å komme til forsiden

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**