Bolyst er oppgave nr. 1

For Våler Venstre er tiltak som fremmer bolysten avgjørende – også for hvor gode tjenester vi kan ha i Våler i framtida!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Kornåkrer på Romerike

Foto: Sesselja Bigseth

Østlendingen forteller i dag at kvinner og unge flykter fra bygdene.

Å fremme bolyst er avgjørende for utvikling av grendene og kommunen vår. I perioden 2005-2010 sank befolkningstallet med 1,4 % i Våler i følge SSB.

Denne utviklingen blir ennå mer kritisk når man ser på hvem som flytter, nemlig barnefamilier og unge.

Vi trenger derfor en kursendring av politikken i Våler, og det haster for å snu en langvarig trend. Dersom vi ikke tør å satse nytt, vil vi ikke få noen endring.

Våler Venstre vil satse på å øke bolysten gjennom satsing på gode oppvekstmiljøer, heving av kvaliteten i skolen, kulturaktiviteter, og ikke minst gjennom en helhetlig og nytenkende satsing på å skape flere arbeidsplasser. Vi trenger flere småbedrifter på flere felter i Våler, og da trenger vi nye og offensive tiltak som gjør oss unike.

Slik flytter de unge hjem, slik øker vi befolkningstallet i nettopp Våler, og slik vil vi opprettholde og videreutvikle gode tjenestetilbud i Våler!

Les også Ole Frode Mikkelsgård sitt innlegg på Glåmdalens valgsone (klikk her).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**