Hvorfor skal de med god råd ha billig SFO?

Styringsflertallet i Moss subsidierer SFO-prisene slik at de med best råd tjener mest på det.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Statue, skolebarn

Foto: Marianne Wethal

Hvorfor kan ikke Rødt og Tveiten holde seg til sannheten når de skriver om andres politikk? Nok en gang påstår han at Venstre, Høyre og KrF i vårt felles budsjettforslag ville ha selvkost på SFO-prisene. Han anklager oss igjen for å lage politikk for de rikeste.

Det er tvert i mot Tveiten og dagens flertall med Ap, SV og Rødt, som lager politikk for de som har god råd. Hvorfor skal de som har god råd ha billig SFO slik disse vil? Venstre, Høyre og KrF mener det ikke er usosialt med samme pris i SFO som i barnehagen. Det er langt fra det nivået som Tveiten hevder at vi vil ligge på.

Livet er ikke gjennomsnittlig, ei heller mennesker. De "rød-grønne" behandler derimot alle som gjennomsnittsmennesker, mens borgerlige partier søker å behandle alle som individer med ulike forutsetninger. Derfor oppretthold vi søskenmoderasjonen i SFO. Totalsummen skal ikke være for stor for den enkelte familie.

Hadde de "rød-grønne" virkelig ønsket å støtte de som trenger det mest, kunne de laget et forslag om lavere betaling for de med lav inntekt og høyere betaling for de av oss med høy inntekt.

I stedet valgte Ap, SV og Rødt å bruke flere millioner på lav SFO-pris til de av oss som har god råd. Venstre, Høyre og KrF prioriterte i stedet mer penger til flere lærere og bedre læremidler.

Sindre Westerlund Mork
1. kandidat for Moss Venstre