Stegane er lei av tomt prat fra stortingspolitikerne

Runolv Stegane, fylkesvaraordfører og 1. kandidat for Venstre i Buskerud er lei at både stortingspolitikere og Regjeringen synes å være ute av stand til å handle når det gjelder veg- og jernbaneutbygging. Vi har nok av planer og utredninger. Nå må det handling til, sier Stegane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstre vil ha fortgang i bygging av Ringeriksbanen

Runolv Stegane

Foto: Torbjørn Tandberg

– Det er på høg tid å tenke nytt når det gjelder finansiering av jernbaneutbygging. Fylkeskommunen og kommunene bør snarest danne eget offentlig selskap for å få fart på planene om utbygging av Ringeriksbanen, sier 1. kandidat Runolv Stegane.

Buskerud Venstre har progamfesta at fylkeskommunen må starte eget selskap for investering i jernbane.
I et offensivt oppslag i dagens utgave av Hallingdølen gir Stegane oppskriften på hva som kan gjøres, og han har et konkret eksempel å vise til: Botniabanan i Sverige. I Nord-Sverige har to fylkeskommuner og kommunene gått sammen og dannet eget utbyggingseslskap. Det er bygd 190 km ny, moderne bane uten at det svenske statsbudsjettet er belastet en krone.
– Denne modellen bør vi snarest ta i bruk for å finansiere bygging av Ringeriksbanen og andre helt nødvendige opprustninger av jernbanen i Buskerud. Samme modell kan vi bruke for å løse vegutbygging, sier Runolv Stegane.

– Dersom vi danner eget selskap kan f.eks. finansiering av Ringeriksbanen gjøres utenfor statsbudsjettet. På samme måte kan vi finansiere vegutbygging. Norge mangler ikke planer når det gjelder utbygging av veg og bane, men landet mangler gjennomføringskraft.

Venstre er lei av å vente på årlige midler over statsbudsjettet. Vedtaket om å bygge ut Ringeriksbanen er snart 20 år. Stortingspolitikerne fra Buskerud og ulike regjeringer har i hele denne perioden oppholdt innbyggerne med tomt prat om hvor viktig denne banen er. Nå må det handles. Vi kan ikke vente på sentrale poltikere som synes å være ute av stand til å tenke nytt og handle, sier Venstres 1. kandidat fylkesvaraordfører Runolv Stegane.

Oppslag Hallingdølen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**