Venstre i medvind

Venstre seiler i medvind for tida, og nasjonale meningsmålinger viser nå at oppslutningen om Venstre har passert både SV, Sp og Krf. Også i Alvdal har vi en følelse av økende oppslutning om vår politikk. Alvdal Venstres program gjenspeiler vårt fokus på Folk først, og vi har tatt klart standpunkt for å prioritere folks behov for skole og eldreomsorg framfor vidløftige prosjekter med store investeringsbehov.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstre har blitt kritisert for å være negativ til Steia-prosjektet, og vi har stemt mot millionbevilgninger til dette. Venstre har også i inneværende periode vært skeptisk til bygging av flerbrukshus. Dette er ikke gjort fordi Venstre er imot slike positive tiltak. Det er gjort fordi vi vet at kommunens penger bare kan brukes en gang. Et flerbrukshus vil sannsynligvis koste 60-100 millioner kroner, Steiaprosjektet vet vi overhodet ikke prisen på — og vi vet heller ikke prisen på de prosjekter som dette drar med seg i neste omgang. Uansett om pengene lånes på gode vilkår, så er det likevel penger som skal betales tilbake. Og nedbetalingen vil gå direkte på bekostning av det vi vet melder seg med full tyngde i neste fireårsperiode: behov for ny barneskole, behov for nye boliger for funksjonshemmede, og behov for flere sykehjemsplasser. Dette er Venstres Folk først-slagord: Vi ønsker å bruke kommunens midler på å gi folk i Alvdal en god ungdom og en god alderdom. Vi vil sette folks behov i sentrum.

Avisa Østlendingen har i dag lørdag en stor reportasje om Alvdal Venstre og intervju med ordførerkandidaten Ola Eggset. Eggset stilte som vår ordførerkandidat også for fire år siden, og gikk da til andre valgrunde som en av de to kandidatene med flest stemmer. Den fireårsperioden vil nå snart har bak oss viser klart behov for en ordfører med Venstres holdning. Målingene og Venstres medvind for tida sier oss at Venstre kan øke sin representasjon i Kommunestyret ytterligere, og at det da er realistisk å snakke om en Venstreordfører i neste periode. En stemme på Venstre er ikke en bortkastet stemme — det er en stemme på et realistisk ordføreralternativ.

Anders Wahl

Foto: A. Tronstad