Eiendomsskatt — skatten som ingen vil ha

Eiendomsskatt innføres i stadig flere kommuner — ofte som siste mulighet for å kunne yte de tjenester innbyggerne har krav på. Dersom en kommune har dårlig økonomi vil den, etter innskjerpelser fra den sittende regjeringen, også kunne bli presset av Fylkesmannen til å innføre eiendomsskatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Pressmidlet er at dersom kommunen ikke innfører eiendomsskatt vil kommunen heller ikke kunne få tildelt skjønnsmidler. Dette er statlige midler som fordeles årlig av fylkesmennene for å sikre en stabil kommuneøkonomi.

Ingen partier i Rakkestad ønsker å innføre eiendomsskatt, men blir kommuneøkonomien dårligere kan politikerne bli nødt til å innføre denne gammeldagse og usosiale skatten.
Venstres skattepolitikk er en gradvis omlegging til “grønn beskatning”, en dreining av beskatningen over på forbruk i stedet for f.eks. på eiendommen. En slik beskatningsform vil stimulere til redusert forbruk — noe eiendomsskatten definitivt ikke gjør.

I mangel på politiske mot, skyver regjeringen problemet med den offentlige fattigdommen over på kommunene. I tillegg er eiendomsskatten en dyr skatt å innføre fordi det vil koste millioner å taksere alle eiendommene.

Men så lenge regjeringen lar oss sitte i denne skatteklemma vil politikerne i kommunen bli stilt overfor valget mellom pest og kolera. For å sette det på spissen — å velge mellom å la pleietrengende eldre ligge på gangen og dø eller å innføre eiendomsskatt. For ansvarlige politikere og medmennesker vil ikke dette være et reelt valg. For å gjøre det helt klart; Rakkestad Venstre er helt i mot eiendomsskatt, men ikke på bekostning av de svakeste gruppene i samfunnet.

Ola Wergeland Krog
Villy Tjerbo