Toril Berge i het torgdebatt på Linderud senter!

Akers Avis Groruddalen arrangerte sist torsdag sin 4de torgdebatt hvor folket kunne møte lokalpolitikerne, denne gangen var stedet Linderud senter.
Fra Venstre stilte Toril Berge som åpnet med å si:
“Jeg kommer til å jobbe for at Bjerke bydel skal ha et godt kollektivtilbud, bra skole, skikkelig eldre omsorg og at denne byen skal bli enda bedre å bo i selv om vi alle syns den er ganske fabelaktig!”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Trikk til Tonsenhagen
Første spørsmål til politikerne var om de som var for trikk til Tonsenhagen kunne rekke en hånd i været og overraskelsen var ikke stor når FrP og Høyre holdt seg i ro men kanskje litt overraskende at MDG ikke rakk hånden opp.
Det viste seg imidlertid etterhvert MDG ønsket at dette skulle være lokaldemokratiet som skulle bestemme, altså ingen standpunkt til selve prosjektet….

Arbeiderpartiet ved Steinar Arnesen var for trikk til Tonsenhagen hvis det var den beste løsningen og viste til at det nå er en utredning på gang for å finne ut nettopp det om trikk er den beste løsningen.
"Det vi veit er at det går en buss hvert 70nde sekund i Rødbergveien, det er ikke plass til flere busser og det blir kø hele veien, en trikk tar 270 mennesker pr. avgang mens bussene tar mye færre” sa Steinar Arnesen.

Oddmund Østebø(H) mente spørsmålet var litt tabloid og mente også at saken måtte utredes før Høyre kunne ta stilling til det men pekte på at lokalbeboerne ved tidligere anledninger hadde avvist det å få trikk til Tonsenhagen flere ganger samt at de planene de hadde sett var det for eksempel en dårlig eller ingen løsning for de syklende.

Toril Berge i Torgdebatt Linderudsenter valg2011_

Foto: Carl Johan Støylen

Venstre Torill Berge ble spurt; "Men Toril Berge, du vil ha trikk?"
"Ja vi skal løse situasjonen for de syklende, men – vi må ha et enkelt og godt kollektivtilbud som tar unna de folka som bor her og det blir verre hvis vi kommer ut på veiene i bil.
Og dette henger sammen med at byen skal vokse, folk skal bo og jobbe over hele bydelen, og vi ser jo — jeg tar jo denne bussen hver morgen og det er det mange av oss som gjør og vi sitter i kø inne i bussen og bussene står i kø nede i veien og vi blokkerer hele Oslo sentrum når vi først kommer ned.
Og det er på tide å få en trikk og vi vil at den skal gå helt ned til Linderudsletta sånn at vi kan komme lett over på T-banenettet også"

Geirmund Jor(SV) var også enig om å få trikk til Tonsenhagen og ville også utrede dette men mente det var mange gode argumenter for å få trikk til Tonsenhagen.
– ” For det første blir kjøretida til byen mye raskere for trikken vil gå i en egen trase nedover Trondheimsveien slik at det går fortere å komme til byen”, sa Jor.

Jørn Kveseth(FrP) sa at FrP aldri har vært spesiellt glad for trikker og mente det å bygge trikk helt opp til Tonsenhagen ikke var noen god løsning og sa videre:
– “Med Trikken kan vi kanskje få 4 avganger i timen, det er vel det hele trikken har å tilby
Vi må tenke på at vi skal ha med folk ned til byen og med de avgangene som bussen har i dag så har det aldri vært så godt kollektivtilbud opp mot Tonsenhagen som det er nå noen gang, det må vi heller ta vare på enn å bruke masse penger på utbygging av trikkeskinner og alt det vedlikeholdet det også kommer til å bli.”

Mass Soldal Lund (Rødt) som også var for trikk til Tonsenhagen syntes det var mystisk at FrP ikke kunne forholde seg til fakta i denna saken; “.. som vi har sett en stund da for Ruter har sagt at denne trikken skal ha avgang hvert 5te minutt og hvorfor skal en da komme her og si at den skal bare kjøre hvert kvarter, tror nok de som bygger trikken har lit greie på den også!”

Geirmund Jor(SV)
“Vær klar over at FrP diskuterer seg imellom å legge ned all trikk i Oslo, det er i hvert fall ikke hensiktsmessig og ikke miljøvennlig for fem flate øre”!

Toril Berge på Torgdebatt Linderudsenter valg2011

Foto: Carl Johan Støylen

Nedgradering av Trondheimsveien var også en av sakene som ble heftig debattert hvor Toril Berge kunne bekrefte at Venstre ønsket også å nedgradere Trondheimsveien og at dette var en av de veiavtalene man hadde som nå SV hadde kastet på båten!

“Vi har erfart nå at SV og Arbeiderpartiet nå har kastet Oslopakke 3 opp i lufta, vi aner ikke hvor bitene faller ned igjen og det synes jeg er leit for det skaper usikkerhet om dette men fra Venstre sin side vil vi fortsatt ha Fossumdiagonalen, vi vil fortsatt nedgradere Trondheimsveien, vi vil ha trikk til Tonsenhagen og vi vil ha et bedre kollektivnett.
Men det er også et alternativ til trikk og buss og det er også togene.
Hvis vi hadde fått ta over lokaltogtrafikken i Groruddalen og vi hadde hatt en samferdselsminister som turde å få opp togtrafikken fra Nittedal og inn så ville det også hjulpet tror vi”

Alle de andre partiene var stort sett enige i en nedgradering unntatt FrP som var imot og mente det måtte andre virkemidler til for å bedre bomiljøet.

Les mer om debatten også her i artikkelen fra Akers Avis Groruddalen

Venstregjen på torgmøte Linderudsenter valg2011

Foto: Carl Johan Støylen

Ellers så var Venstre-gjengen på Bjerke der og heiet på Toril med ballonger og applaus hver gang Toril kvitterte de andre partiene med sine gullkorn.

Toril Berge kaster dart på torgmøte Linderudsenter valg2011

Foto: Carl Johan Støylen

Etterpå kunne Toril også vise at hun ikke var dårligere enn de andre partidebattantene og stilte i Dart konkurransen til Akers Avis, hvor mange poeng hun fikk er fortsatt en hemmelighet…:-)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**