Valgskred for Unge Venstre ved Steinerskolen i Stange

— Hele 40,5 % oppslutning om Venstre under Steinerskolens skolevalg i Stange og solide 11,9% ved Stange videregående skole er kjemperesultater for Unge Venstre! Skolevalgseieren ved Steinerskolen viser at regjeringens kamp mot privatskoler slår feil ut og legges merke til blant ungdommen. Budskapet i Venstres skolepolitikk om at skoler som Steinerskolen er viktige supplementer til den offentlige skolen, legges merke til. Steinerskolen i Stange er en flott skole som utdanner kreative samfunnsborgere og det trenger vi flere og ikke færre av!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstre best i test!

Foto: Ukjent

— Dette er vakre tall, og gir meg både pågangsmot og håp for mandagens valg. Unge Venstre skal ha mye av æren for den liberale vinden som går over landet, og det er godt å se at unge mennesker liker politikken vår, sier Trine Skei Grande, leder av Venstre i en kommentar.

Venstre fjerde størst blant elevene

Unge Venstre har gitt Venstre sitt beste skolevalg på over tjue år med en oppslutning på 6.8% på landsbasis.
– I Hedmark leverer vi enda bedre, hele 8 %, uttaler Bendichte Røvik i Hedmark Unge Venstre. – Det er sterkt i et fylke med så sosialdemokratiske og røde tradisjoner, mener Røvik.

Ikke-sosialistisk

– Mange ungdommer har nok skjønt at hvis vi skal ha mangfold, nyskapning, sunn konkurranse og valgfrihet i skolen kan vi ikke gi våre stemmer til de sosialistiske partiene (Ap, SV, Rødt), sier Ann-Christin Kippersund Willumsen, leder av Stange Venstre. Også på Ringsaker vgs gjorde venstre det bra, med 11.5 % og hele 6,6 prosent framgang fra forrige valg.

Valgtorg istedenfor debatt
Årets skolevalgkamp har vært preget av angrepene 22. juli, og de tradisjonelle skoledebattene ble avlyst til fordel for valgtorg. Flere Unge Venstre-medlemmer enn noensinne har stolt reist landet rundt for å overbevise landets elever om liberal politikk, noe som har ført til et rekordvalg og stor medlemsvekst i organisasjonen.

Skole, miljø og frihet for enkeltmennesket har vært Unge Venstres fokus i valgkampen

— Vi har drevet valgkamp for en friere skole der eleven står i fokus, og der vi stiller større krav til lærerne. Vi har drevet valgkamp for et bedre kollektivtilbud, der bussen er billig, går ofte og kommer presis. Og vi har drevet valgkamp for et varmere samfunn, der vi gir mer til de som har minst. All vår politikk er laget for enkeltmennesket, uansett om man er skoleelev, asylsøker eller rusavhengig. Det gjør meg stolt og glad at norske elever så tydelig slutter opp om liberal politikk, sier Unge Venstre-leder Sveinung Rotevatn.

Klikk her for å komme til forsiden

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**