Godt valg for Venstre i Hedmark

Venstre har gjort et bra valg i Hedmark i 2011. Jeg vil gratulere alle som har bidratt til at Venstre nå blir representert i 18 av fylkets 22 kommuner. Det er et godt resultat i det som vil bli stående som et et helt spesielt valgår på grunn av 22. juli. I tillegg har det blåst en sterk Høyrevind som har gjort det “trangt” på borgerlig side. Venstre har likevel klart å øke antall representanter i Hedmark selv med en liten prosentvis nedgang.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Erik Ringnes

Foto: Stange Venstre

Det skyldes at alle de 4 nye Venstrelistene gav mandater — det er imponerende! Gratulerer Våler, Stor-Elvdal, Eidskog og Tolga. Venstre vil sannsynligvis få 26 kommunestyrerepresentanter i Hedmark i neste periode, mot 24 i denne perioden.

Venstre har fått 4,5 % ved fylkestingsvalgt (hvis ikke fintellingen endrer dette..) Det gir fortsatt 2 representanter på fylkestinget. Representasjonen på fylkestinget er viktig for å kunne finansiere Sjur Skjæveslands 20 % stilling som politisk sekretær,- selv om Sjur jobber langt ut over dette og har gjort en fantastisk jobb både med listestilling og i valgkampen.

Jeg vil gjerne kommentere noen enkeltresultater:
Alvdal: 15,6 % (-2.2) Venstres beste resultat i Hedmark og det forhandles.
Åsnes: 12,7 % – fram 0,6 % og forhandler nå for å se om det er mulig å beholde ordføreren — heia Åse!
Tolga: 9,8 % og 2 representanter — Venstre på "vippen" og det forhandles.
Våler: 9,7 % med ny liste! Godt gjort!
Kongsvinger: 5,5 % (+2.4) – 2 representanter i Kongsvinger!
Løten: endelig fikk Venstre et mandat i Løten — har vært veldig nære ved flere valg

Dermed ser lista slik ut for de rene Venstrelistene (med forbehold om endringer ved fintelling):

Hedmark fylkesting: 4,6 % (-0.7) som gir 2 representanter
Alvdal: 15,6 % (-2.2) 3
Åsnes: 12,7 % (+0.6) 3
Tolga: 9,8 % (+9.8) 2
Våler: 9,7 % (+9.7) 2
Stor-Elvdal: 6,7 % (+6.7) 1
Kongsvinger: 5,5 % (+2.4) 2
Stange: 5,2 % (-0.6) 2
Ringsaker: 5 % (-3.0) 2
Hamar: 4,4 % (+0.1) 2
Trysil: 3,9 % (-3.6) 1
Eidskog: 3,8 % (+3.8) 1
Tynset: 3,7 % (-1.0) 1
Elverum: 3,4 5,2 % (-0.6)% (-7.2) 1
Åmot: 3,3 % (-0.8) 1
Løten: 3,1 % (+0.9) 1
Nord-Odal: 2,8 % (+2.8) 1

Sum 26 pluss 2 fylkestinget

I tillegg kommer Venstres representanter på Felleslistene i Engerdal, Grue og Sør-Odal som har gitt uttelling i Engerdal og Grue.

Nasjonalt har Venstre gått fram til 6,2 % (+0,4) og Trine Skei Grande har framstått med en klar profil, vennlig og representativ. Det lover godt for framtida!

Nå pågår det som jeg har omtalt som "den råeste delen av politikken." Det betyr forhandlinger om posisjoner. Jeg vil da henvise til den mailen som er sendt ut tidligere fra VHO med gode råd i dette som kan fortone seg som "et pokerspill" som krever erfaring for å lykkes. Ta gjerne kontakt med noen som dere har tillit til for å få råd i denne fasen. Hovedregelen er at vi søker samarbeid med de som gir mest uttelling for Venstres saker.

Lykke til!

Erik Ringnes, leder i Hedmark Venstre