Pressemelding: – Makt og posisjoner kan selges for enhver pris

Mot all forventning har Frp, Ap, Sv, Sp og Pp inngått et valgteknisk samarbeid og Venstre er derfor i opposisjon sammen med Høyre og Krf den kommende perioden. Dette valgtekniske flertallet gir Sandnes ingen politisk styring eller forutsigbarhet, Venstre vil derfor som et ansvarlig parti fortsette forhandlinger med Høyre og Krf på mandag for å sørge for at Sandnes får en ansvarlig politisk styring, noe de nye posisjonspartiene tydligvis ikke har planer om å gjøre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Denne pressemeldingen er skrevet av de 3 partilederne for den nye opposisjonen lørdag:
Kristelig Folkeparti, Venstre og Høyre har i løpet av siste uken forhandlet med Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet om en politisk plattform for å styre Sandnes kommune de neste 4 årene. Dette har vi vært åpne på i hele prosessen.

Fredag ettermiddag valgte vi etter innledende sonderinger å satse på en politisk plattform sammen med Fremskrittspartiet, som det var størst enighet med.

Forhandlinger med Arbeiderpartiet ble brutt kl.18.30, og vi ventet da på Fremskrittspartiet som skulle komme tilbake til forhandlingsbordet. Så skjedde ikke, Fremskrittspartiet valgte å sende oss en melding om at de ikke var villige til å forhandle videre. Etter 1 ½ time med forsøk på å oppnå kontakt ble vi i samarbeidsgruppen enige om å starte opp igjen lørdag formiddag.

Vi ble ikke informert om andre forhandlinger før Aftenbladet presenterte en løsning vi ikke hadde forutsett. Det beklager vi på det sterkeste.

Vi var opptatt av å forhandle om politikk, og var villige til å forhandle videre på posisjoner.

Vi vil som gruppe med 21 representanter i bystyret være en viktig del av den politiske hverdagen i Sandnes kommune. Det vil bli en krevende periode i en økonomisk og politisk vanskelig tid. Sandnes, som Norges 8.største by, hadde fortjent en bedre løsning.

Vi innser at makt og posisjon kan selges for enhver pris, og forholder oss til dette faktum.

Brynhild Eggebø

Leder Sandnes Kristelig Folkeparti