H/KrF, FrP og Venstre i Re inngår valgteknisk samarbeid

Med bakgrunn i SP og Aps uttalte samarbeid før valget og det faktum at de to partiene nå etter valget har bestemt seg for å fordele vervene som ordfører, varaordfører og utvalgsleder, har H/KrF, FrP og Venstre inngått et valgteknisk samarbeid. Dette for å sikre en bredere representasjon i formannskap og hovedutvalg i Re kommune

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Valg2011

Foto: Staten

Vi ønsker å danne en reell opposisjon etter at tidligere prinsipper om en rettferdig fordeling er forlatt av samarbeidspartnerne SP og AP. Blant annet har det vært en akseptert ordning om at det nest største partiet skal få varaordføreren. Det har ikke AP og SP tatt hensyn til og vi ser derfor ikke det som aktuelt å gå i forhandlinger med de to partiene, opplyser ordførerkandidaten på den valgtekniske lista, Kåre Solberg, fra H/KrF. FrPs Morten Stordalen, avtroppende varaordfører, er også varaordførerkandidat på lista. Han presiserer at dette kun er et valgteknisk samarbeid, men utelukker ikke et politisk samarbeid i saker som det kan bli felles enighet om. Men først og fremst vil hvert enkelt parti jobbe for de sakene som de er valgt på ut fra eget program – det valgtekniske samarbeidet handler kun om å få sikret en best mulig, demokratisk representasjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**