Vil gi alkoholprodusenter rett til egenomtale

Bilder og omtale av alkoholprodukter medfører dagbøter for bryggerinæringen, varsler Helsedirektoratet. – Loven er ikke i pakt med tiden og ødelegger for mindre, lokale bedrifter. Alkoholprodusenter må få en plattform hvor de kan informere om sine produkter, sier Venstres generalsekretær Terje Breivik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

 Helsedirektoratet bommer grovt, sier Ståle Sørensen.

Helsedirektoratet bommer grovt, sier Ståle Sørensen.
Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Drammensbryggeriet Aass bryggeri og Bryggeri- og drikkevareforeningen er pålagt å fjerne alle bilder og all omtale av ølprodukter på sine nettsteder. Drammen Venstres leder Ståle Sørensen har svart med å publisere det samme innholdet på sine egne nettsider.

Venstre har levert forslag i Stortinget om blant annet å tillate slik omtale.

Ikke ulovlig
– Når Helsedirektoratet går etter norske ølprodusenter som informerer om hva slags drikke som passer til hvilken type mat, så bommer de grovt på målet, sier Sørensen til Aftenposten.

LES: Jubler for forslag om liberalisering av gårdssalg

Helsedirektoratet kommer ikke til å gjøre noen overfor Drammen Venstre. – Dette rammes ikke av alkoholloven, sier avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet til Aftenposten.

 Venstre har foreslått å gjøre alkoholpolitikken mindre molboaktig, sier Terje Breivik.

Venstre har foreslått å gjøre alkoholpolitikken mindre molboaktig, sier Terje Breivik.
Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Molbopolitikk
– Dette viser med all tydelighet hvilken molbopolitikk dette egentlig er, sier Breivik. – Alle øl-, vin- og brennevinsprodusenter bør få reklamere for sine produkter på sine egne hjemmesider. Vinmonopolet får lov til det, og loven bør være lik for alle.

Venstre har tidligere foreslått en liberalisering av regelverket for salg og omtale av alkoholprodukter. Forslaget har blitt blankt avvist av stortingsflertallet bestående av Arbeiderpartiet, SV, Senterpartiet og Krf.

– Dagens regelverk er inkonsekvent, lite gjennomtenkt og lite framtidsrettet. Det er rimelig åpenbart at en produsent som produserer en lovlig vare, også må få lov til å gi en omtale eller vise bilde av denne på produsentens eller bedriftens egen nettside, i tråd med det som gjelder for Vinmonopolet og i tråd med den praksis som utøves av en del nettsider som i beste fall ligger i grenselandet mot journalistisk virksomhet, het det i forslaget.

LES: Venstres forslag om å tillate salg av lokalprodusert alkohol og å tillate omtale av alkoholholdige produkter.

 Norge har et mangfold av bryggerier, både tradisjonsrike og nye.

Norge har et mangfold av bryggerier, både tradisjonsrike og nye.
Foto: Microsoft

Ødelegger for norske produsenter
Sørensen er spesielt bekymret for konsekvensen dette har for mindre, norske bryggerier når store, utenlandske bryggerier ser ut til å kunne få lov til å sende alkoholreklame på TV-kanaler rettet mot det norske markedet.

Han peker på at Norge har et mangfold av bryggerier: Både tradisjonsrike bryggerier som Aass, med lang historie som familiebedrift i flere generasjoner, og nye, ambisiøse nisjebryggerier som Nøgne Ø og Haandbryggeriet.

– Dette er næringsfiendtlig, historiefiendtlig og kulturfiendtlig. Det er som at Frankrikes styresmakter skulle gå inn for ødelegge sin egen vinindustri.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**