Full stopp!

Nå må vi iverksette tiltak mens vi fortsatt kan påvirke utviklingen for et fortsatt livskraftig Lillehammer sentrum. Les Per A. Mæhlums leserinnlegg om by- og handelsutvikling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Per Andreas Mæhlum

Foto: Ellen Espelund

Det må vedtas stans i alle planer om utvidelser utenfor sentrum av butikkarealer inntil sentrum har fått muligheten til å realisere planlagte prosjekter. Samtidig må det arbeides med tiltak og rammevilkår som gjør det interessant og økonomisk attraktivt å fortette sentrum med flere boenheter. Det må gis økonomisk støtte for rehabilitering av verneverdige bygninger, slik at sentrum kan forsterke sin posisjon med en attraktiv og spennende trehusbebyggelse i et særpreget miljø.

Videre må det legges til rette for og investeres i å videreutvikle en god tilgjengelighet og et attraktivt parkeringstilbud. Ved siden av dette må det utvikles et bedre kollektivtilbud, slik at vi også ivaretar et godt miljø med hensyn til minst mulig forurensing.

Lillehammer må satse på å forsterke satsingen innenfor de næringsområder hvor vi har de beste forutsetningene, turisme, arrangementer, kultur og idrett ved siden av blant annet ikt basert næringsvirksomhet. Det er mange eksempler på at for sterk vekst og satsing innenfor handel vil gi en risiko for overetablering og sentrum av byene mister ofte sin posisjon i en slik situasjon. Dette er vi ikke tjent med, kommunen må derfor utrede nærmere hva er egentlig behovet? Hvor mange butikkvadratmeter trenger vi egentlig? og med signaler om lavkonjunktur i sikte er det nødvendig å være føre var og heller styre utviklingen for å unngå en uønsket situasjon. Sentrum må utvikles innenfor sine premisser, det er kanskje ikke nødvendig med for mange store butikksentre, men at det i større grad satses på utvikling av flere eksisterende bygårder, bakgårder og på en slik måte at byens særpreg bevares. For å lykkes med dette er det nødvendig at det er kundegrunnlag for dette, og derfor må dette utredes nærmere før det gis adgang til å realisere enda flere butikkvadratmeter utenfor bykjernen.

Per A. Mæhlum
Nyvalgt kommunestyremedlem for Lillehammer Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**