Vil utvide Kulturhuset Banken

Vi må ha ambisjoner for Lillehammer – kulturbyen ved Mjøsa- sier Bjørg S. Lien til Byavisa i dag. Kulturhuset Banken er et flott bygg, men vi har behov for å oppgradere bygget og vi trenger å bygge ut – lage et flerbrukshus til bruk for det lokale kulturlivet og som et produksjons- og visningssted både for musikk og teater forsetter hun. Saken har nå vært behandlet i kommunestyret i forbindelse med kulturbyggplanen og strategi-og økonomiplanen. Les hele intervjuet her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Vil utvide Banken

LILLEHAMMER: Siden 1997 har det vært jobbet med en mulig utvidelse av Kulturhuset Banken. Nå har planene fått plass i strategi- og økonomiplanen for neste periode.

LIV MAREN MÆHRE VOLD
[email protected]

Torsdag i forrige uke kunne Lillehammer juble over å bli erklært årets kulturregion 2011, samt landets tredje beste kulturkommune. Nå håper fagutvalgsleder i utvalget for kultur og næring, Bjørg Lien og tjenesteområdeleder Nina Sivertsen i Banken at det i løpet av kommende periode blir klart for en utbygging av kulturhuset.

Større lokaler
– Kulturhuset Banken i de fysiske rammene det har i dag passer ikke alt. Det er et godt hus til selskap og klassisk teater, men med få muligheter for mer moderne produksjoner. Det går, men det krever mye av dem som skal inn, sier Sivertsen, og etterlyser større lokaler både til flere kulturaktiviteter og produksjoner, samt øvingsrom til både musikk og teater.
– Kulturlivet i Lillehammer har større behov enn det vi kan dekke. Vi må ha et tilbud til alle aldersgrupper, og både profesjonelle og amatører i egnede lokaler. Det er jo også et visningssted for profesjonelle artister utad, og da må vi ha lokaler de vil ha, fastslår hun.

Gammelt møter nytt
Sivertsen og Lien sier et funksjonelt kulturhus særlig er viktig i festivalbyen Lillehammer.
– Da må vi tilrettelegge for utvikling, sånn at vi kan bli enda bedre, mener Lien. I skisseforslaget som foreligger, er en av mulighetene å bygge ut bakgården opp mot Grønstads gate.
– Selve Banken-bygget er urørt, og fasaden skal være intakt som den er. Men vi ser for oss et koblingspunkt mellom et gammelt og et nytt hus, med blant annet en scene med publikumsplass til 350-400 mennesker og produksjonslokaler for både musikk og teater, sier fagutvalgslederen.

Flerbrukshus
Kulturtilbudet er et av de momentene som både får folk til å besøke — og flytte til Lillehammer. Derfor behøves en utvidelse av byens storstue, mener Lien og Sivertsen.
– Behovet for oppgradering både innvendig og utvendig er stort. Blant annet trenger kulturskolen mer plass, i tillegg til at vi må legge til rette for mer fleksibel bruk, og skape et flerbrukshus for kulturbyen ved Mjøsa, fastslår Lien, og får støtte av Sivertsen.
– Enkonsert er ikke bare en konsert lenger. Vi må møte behovene til framtidens kulturuttrykk. Blant annet bør vi legge til rette for at for eksempel Teater Innlandet ikke bare har forestillinger her, men også produksjoner. Først da blir det et innlandsteater, sier hun.

Vedtak på plass
I løpet av de neste fire årene håper Lien og Sivertsen at et vedtak blir klubbet i kommunestyret om en utvidelse av Banken.
– Forprosjektet bør være klart, sammen med finansering og plantegninger. Vi er glade for at vi har kommet så langt nå at det har blitt et eget punkt i kommuneplanen. Det nåværende fagutvalget har gitt en utvidelse av Banken høy prioritering, og det må også videreføres, opplyser Lien, som er i sin siste uke som fagutvalgsleder.

Kulturstripa
Sivertsen og Lien mener et utvidet Banken er en naturlig prikken over i’en i "kulturstripa" Kirkegata, med kino, kunstmuseet, biblioteket, Banken, kirka og parken.
– Det blir et flott område, og er helt unikt for en så liten by. Det er mye godt samarbeid mellom institusjonene, men fremdeles finnes flere nye, spennende muligheter, sier Sivertsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**