Alternativt budsjett for Lillehammer kommune 2012

Lillehammer Venstre har lagt fram forslag til alternativt budsjett sammen med de andre opposisjonspartiene Kristelig Folkeparti, Høyre og Fremskrittspartiet. Alternativt budsjett tar blant annet til orde for effektivisering, bedre vilkår for barn og unge, og et løft for miljøarbeidet i kommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Alternativt budsjettforslag fra en samlet opposisjon

I forbindelse med formannskapets behandling 23. november og fremlegging av budsjett for 2012 har opposisjonspartiene Venstre, KrF, Frp og Høyre lagt frem et gjennomarbeidet og helhetlig alternativt budsjettforslag. Dette markerer en viktig milepæl i arbeidet med å etablere en samlet og offensiv opposisjon i den kommende fireårsperioden i Lillehammer kommunestyre.

Vårt alternative budsjett er knyttet opp til fem viktige områder hvor vi har ønsket å styrke profilen, og det kan kort oppsummeres slik:

1. Orden i økonomien
Effektiviseringstiltakene målrettes sterkere mot områder med et reelt effektiviseringspotensial. Økt innsparing benyttes i all hovedsak til å styrke finansieringen av Samhandlingsreformen.

En oppjustering av forventede skatteinntekter i tråd med oppdatert beregning fra finansdepartementet benyttes til styrking av fondsreserven samt finansiering av tiltak under punkt 2 og 4.

2. Kvalitet i tjenestene

Vi vil øke grunnbemanningen i helsetjenestene, styrke bemanningen innen rus og psykiatri, skjerme barnevernet i forhold til innsparingskrav, styrke etter- og videreutdanning for helsepersonell, innføre etterutdanningstiltak i skolen, og fjerne innsparingskrav til Kulturhuset Banken.

3. Rolleopprydding og fokus på kommunale oppgaver

Vi vil selge aksjer i Hafjell, og eiendomsmasse som ikke benyttes til kommunalt tjenestetilbud.

4. Miljø og bærekraft
Vi vil ansette en miljøvernsjef som kan gi kommunen et ENØK-fokus. Investeringer i ENØK-tiltak finansieres med salgene nevnt i forrige punkt.

5. Barn og unge — styrket fokus

Vi vil styrke kvaliteten i skolen, og utvide støtten til husleie for frivillige lag og foreninger. Rådmannens budsjettgrunnlag var et godt utgangspunkt der vi særlig merket oss et budsjett i balanse samt en større satsing på barn og unge. Partiene ønsket likevel å styrke denne profilen ytterligere på flere punkter. Vi har lagt spesiell vekt på tiltak som har en varig — og gjerne progressiv — effekt, slik også rådmannen påpekte behovet for. Våre forslag til effektiviseringstiltak vil kunne gi vesentlig større handlingsrom på budsjettene i årene som kommer.

Vårt alternative budsjett har en kombinert kostnadsreduksjon/inntektsøkning på ca. 20 millioner kroner. Det er verdt å legge merke til at ca. 3/4 av dette beløpet blir avsatt for å styrke budsjettbalansen og å skape et realistisk budsjett som faktisk kan gjennomføres. Dette er i tråd med vårt budskap under valgkampen om å etablere en mer robust kommuneøkonomi. Det er prioritet nummer én før man eventuelt starter på en nedtrapping av eiendomsskatt eller ytterligere styrking av den kommunale tjenesteproduksjonen, som det ikke ble funnet rom til denne gangen.

Under konstitueringen av det nye kommunestyret la vår nye ordfører vekt på at han ønsket at kommunestyresalen skulle bli et politisk verksted der posisjon og opposisjon sammen skulle komme frem til de beste løsningene for Lillehammer kommune. Opposisjonen har lagt frem et alternativt budsjett som inneholder en rekke elementer som det burde være grunnlag for å enes om. Forslagene inneholder ingen kontroversielle symbolsaker. Det er kun gode, konstruktive forslag til løsninger, rettet spesielt mot barn og unge og de svakeste i samfunnet. Vi har store forventninger til den politiske debatten når budsjettet skal behandles den 15. desember. Vi håper alle partier vil realitetsbehandle våre alternative forslag til beste for hele Lillehammers befolkning.

Opposisjonens budsjettgruppe
Bjørg S. Lien og Roger Granum, Venstre, Jytte Juliussen, Krf, Wenche Haug Almestrand og Tom Karlsen, Frp, Ole Rolstad, Hans Olav Sundfør og Håkon Erdal, Høyre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**