Hero på skjerpe seg i Arendal, seier Jan Kløvstad

– Jeg oppfatter at Hero i Arendal ikke alltid klarer å gi folk som kommer til byen den verdigheten og respekten som de skal ha. Det er leit å se hvordan en god del blir mottatt, og jeg ber Hero skjerpe seg skikkelig, sa nestleder i helse- og omsorgskomiteen Jan Kløvstad (V). Venstrepolitikeren var ikke den eneste av de nærmere 100 fremmøtte på folkemøtet om asylmottaket i Arendal i går kveld som var kritisk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Venstres Jan Klovstad kritisk til Asylbehandling

Foto: Agderposten

Her er dagens oppslag i Agderposten:

Opphetet debatt om asylmottak

Hero Norge AS lover at driften av asylmottaket i Arendal skal bli bedre. På folkemøtet i går fikk de kritikk av både asylsøkere, arendalitter og politikere.

(Silje S. Bratland og jørund flaa [email protected] 37 00 37 00)

– Jeg oppfatter at Hero i Arendal ikke alltid klarer å gi folk som kommer til byen den verdigheten og respekten som de skal ha. Det er leit å se hvordan en god del blir mottatt, og jeg ber Hero skjerpe seg skikkelig, sa nestleder i helse- og omsorgskomiteen Jan Kløvstad (V). Venstrepolitikeren var ikke den eneste av de nærmere 100 fremmøtte på folkemøtet om asylmottaket i Arendal i går kveld som var kritisk.

Dårlig informasjon
Etter at paneldeltakerne fra Hero Norge, UDI, politiet og kommunen hadde holdt sine innledende innlegg ble det åpnet for debatt og spørsmål fra salen. Synspunktene var mange og kritiske.

– Vi leser i avisen om ti avvik. Dette er ikke noe vi visste om. Jeg vil gjerne vite hva som skjer, for vi vet nesten ingenting, sa SV-politiker Hayette Mahmoud.

Hun mente at politikerne har fått for dårlig informasjon fra Hero Norge og UDI.

Heller ikke Astrid Råbu, som tidligere jobbet på Hove mottak, hadde mye positivt å si om driftsoperatøren. – Jeg har vært på flere steder, og må si at jeg har opplevd noen uverdige ting i Heros mottak. Det er mange merkelige boliger her i Arendal, påpekte hun.

– Vi forsøker å følge opp så godt vi kan, og besøker boligene oftere nå. Vi har også huskontakter som i større grad skal følge opp boligene, svarte konstituert leder ved Arendal mottakssenter, Mari Lang Vetlejord.

– Vårt inntrykk er at Arendal mottakssenter er veldrevet, og det har vært lite bråk her. Men det betyr naturligvis ikke at vi ikke har utfordringer, det skulle bare mangle, svarte Ahmed Bozgil på kritikken.

Mange asylsøkere
– Jeg uttaler meg på vegne av mange av asylsøkerne som er her i dag. Det er mange av de som sitter her som føler at de ikke blir møtt med verdighet hos Hero i Arendal. Det er flere eksempler på det, blant annet at Hero ikke tar vakttelefonen når noen ringer og trenger hjelp, sa Jafar Mokri.

I bystyresalen i går kveld var det også mange asylsøkere. Mokri, som er tolk i Arendal tolketjeneste, oversatte for de av dem som hadde noe på hjertet. Han høstet stor applaus blant mange av de fremmøtte.

Folkemøtet varte i to timer. Etter at møtet var over klokken 20.00 stilte flere av asylsøkerne seg i kø for å fortelle den administrerende direktøren i Hero Norge om deres opplevelser med Arendal mottakssenter. – Jeg kommer ned igjen i neste uke og vil da gjerne høre på det dere har å si, meddelte Ahmed Bozgil.
Lover å bli bedre
Direktøren avsluttet møtet med å love bedring ved asylmottaket i Arendal. – Driften i Arendal er god, men vi har selvsagt et forbedringspotensial. Vi skal bli bedre i Arendal, det kan jeg love, sa han.

Bozgil var fornøyd med innspillene han fikk og tok kritikken med fatning. – Det var et flott og oppklarende møte. Dette bidrar til at det kan komme noe positivt ut av alt Agderposten har skrevet. Jeg synes dette var konstruktivt, sier han til Agderposten.

Bozgil erkjente i går at deler av driften i Arendal ikke har vært god nok. – Nye beboere skal komme til et ryddig og rent rom. Vi har allerede gått gjennom rutinene våre og gjort nødvendige endringer her. Det har vært store utfordringer ved driften i Arendal, men nå har vi satt inn en dyktig konstituert leder og vi har også ansatt en ny og veldig flink informasjonsarbeider. Vi gjør mye bra i Arendal, men vi kan selvsagt bli enda bedre og det skal vi, sier Ahmed Bozgil.”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**