På bekostning av syke og eldre

En økning i politiske utgifter står i grell kontrast til foreslåtte kutt i dagsenteret, psykiatrisk team og ergoterapi.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

eldre ektepar

Foto: Morguefile.com

– En katastrofe for samhandlingsreformen. Her er det svært viktige tilbud for folkehelsen som tas bort, og som på sikt vil øke utgiftene til kommunen betydelig. Dette er kortsiktig tenking, sier Venstres Ole Frode Mikkelsgård.

Flertallet i Våler kommunestyre ved Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Pensjonistpartiet har vedtatt å øke de politiske utvalgene fra 5 til 7 medlemmer. Den offisielle begrunnelsen er økte utfordringer med samhandlingsreform og oppdyrking av Haslemoen. Venstre argumenterte sterkt imot forslaget, men ble ikke hørt.

Økningen av utvalgene vil koste om lag 600.000,- kroner i løpet av kommende fireårsperiode. Dette er utgifter som står i grell kontrast til de foreslåtte kuttene.

Ironien blir fullkommen når vi ser at de foreslåtte kuttene går på dagsenteret, psykiatrisk team og ergoterapi.

– Det blir et paradoks å øke antall politikere for å møte utfordringene samhandlingsreformen gir, når det samtidig kuttes i akkurat de tilbudene som må styrkes for at kommunen skal kunne møte samhandlingsreformen, sier Mikkelsgård.

Det er vanskelig å forstå logikken i dette. Sannheten kom allikevel fram på kommunestyremøtet 21. november. Her uttalte Ivar Krekvik (sp) at utvidelsen var nødvendig for at "kabalen skulle gå opp", i samarbeidet mellom Ap, Sp og Pp.

– Her er personlige interesser fra politikerne satt foran Vålers beste, konkluderer Mikkelsgård.

Venstre oppfordrer flertallet i kommunestyret til å besinne seg, og omgjøre vedtaket når utvalgsmedlemmene skal velges på neste kommunestyremøte. Det er ikke for sent å snu!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**