Venstre ville godta Barbuklagene

I kommuneplanutvalgets møte 24. november stemte SV og Venstre for å godta klagene fra naboer og andre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Cathrine Høyesen Hall

Foto: Jan Kløvstad

Men flertallet avviste klagene, som nå går videre til fylkesmannen.

Her er Agderposten fredag:

Avviser alle Barbu-klagene

Høyre tok initiativ til å avvise alle de 15 klagene i Barbu. Men selv om reguleringsplanen er vedtatt, vil partiet fortsatt kjempe for å innlemme mer park i planen.

(Marit Elisabeth Strand [email protected] 976 38 152)

Høyre som tidligere har ytret sterke ønsker om mye grønt i Barbu, fikk kritikk fra meningsfeller da de stemte med flertallet om å avvise alle klager som er kommet til den vedtatte og omstridte reguleringsplanen i Barbubukt i Arendal.

– Høyre bør huske at personer ble stemt inn i bystyret på bakgrunn av hva de mener om utbygging i Barbu, minnet Einar Kraft Myhren (SV) om da kommuneplanutvalget behandlet klagene i går.

– Jeg står hundre prosent inne for mer grønt i Barbu, dersom jeg får muligheten. Høyre er med i flertallskonstellasjonen i bystyret, og vi skal jobbe iherdig for mer park i Barbu, svarte Roar Gundersen (H).
Både han og Irene Henriksen Aune som utgjorde Høyre-delegasjonen i går, står på Byparkaksjonens liste over anbefalte politikere som ønsker mer grønt i Barbu.

– Ingen utbyggingsplikt

– Høyre har aldri lovet omkamp om reguleringsplanen. Nå er vi bedt om å vurdere klagene rent juridisk. Men vi vil fortsatt kjempe for å få større grøntområder. Vi trenger ikke bygge ut alt, selv om reguleringsplanen legger opp til det, svarte Irene Henriksen Aune (H).

– Vi kan jo ikke ha en reguleringsplan som er vedtatt med den forutsetning at vi ikke kommer til å følge den, innvendte Kraft Myhren.

– Kommunen får ingen utbyggingsplikt, men utbyggingsmulighet, påpekte kommuneplanutvalgets leder, Tormod Vågsnes (KrF).

Kraft Myhren foreslo å oppheve den vedtatte reguleringsplanen på bakgrunn av de innkomne klagene. I tillegg vil SV legge en rekke føringer for det videre planarbeidet, blant annet at planen må utarbeides i respekt for innsyn, utsyn og historisk egenart for det gamle strandstedet. I tillegg vil SV legge opp til en langt større park enn i foreliggende plan.

Kraft Myhren fikk bare med seg Venstres Cathrine Høyesen Hall, mens Høyre, Frp, KrF og Ap stemte for rådmannens innstilling. Vedtaket om å avvise klagene ble dermed fattet med 7 mot 2 stemmer. Saken sendes videre til bystyret 8. desember.

Spente på Fylkesmannen

Dersom bystyret også slutter seg til rådmannens vurderinger og ikke finner grunnlag for å ta klagene til følge, opprettholdes bystyrets vedtak fra 25. august. Saken sendes til Fylkesmannen i Aust-Agder som klageinstans. Fylkesmannen skal kvalitetssikre planen for feil og mangler. Enten vil Fylkesmannen stadfeste reguleringsplanen slik at den blir endelig, oppheve den delvis eller oppheve den helt.

– Hver gang Fylkesmannen vurderer en klagesak, er det læring for oss. Vi kan ikke hevde at vi har rett i enhver sammenheng. Vi i administrasjonen er også spente på hva Fylkesmannen vil si om dette, sier kommunalsjef Geir Skjæveland.

Advokat Pål A. Eide har levert en meget omfattende klage på vegne av Barbu vel og Skytebaneområdet vel. Klagen peker både på en rekke påståtte saksbehandlingsfeil og planens materielle innhold.

I tillegg har disse klaget: St. Hansheia vel, Idé Forum Arendal og Byparkaksjonen, Arendal historielag og Fortidsminneforeningen. Disse privatpersonene har klaget: Øystein Bjørløw, Reidunn Andreassen og Kåre Årseth, Ole Enge, Knut Walle, Egil Blomsø, Gertrud Køber, Sidsel Terjesen Søm, Sverre Torjussen, samt Trygve og Solbjørg Terjesen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**