Venstre prioriterer jernbane for kommende generasjoner

Venstre prioriterer andre samferdselsløsninger enn Arbeiderpartiet og har gode argumenterer for det. Det betyr ikke nødvendigvis at vi er “dumminger”. Se innlegg fra Lillehammer Venstres Roger Granum (bildet) og fylkesleder Eivind Brenna her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

I GDs leder sist lørdag ble Venstre beskyldt for å idiotisere debatten om jernbane og for å mangle argumenter i forhold til prioriteringer innenfor samferdselssektoren. Vår synd var å påstå at Arbeiderpartiets prioriteringer ikke var egnet til å løse fremtidens transportbehov.

Toget Bergen

Foto: MK

Sist tirsdag kunne vi lese at APs fylkesledere i innlandet ville "legge høyhastighet til side og kjempe for intercityutbygging og dobbeltspor til Lillehammer". Vi registrerer også årets årsmøteuttalelse fra Oppland Arbeiderparti om det samme: "Flere krysningsspor og dobbeltsporparseller, sikrere strømforsyning, bedre materiell og styrking av vedlikeholdet generelt er nødvendig." Vi oppfatter dette som flikking på eksisterende jernbane. Dersom GD sitter inne med opplysninger som tilsier at AP egentlig har ment at de prioriterer høyhastighetsbane i to spor mellom Oslo og Lillehammer, så er det ingenting som gleder oss mer. Da kan vi komme videre i diskusjonen og se på hvilke strategier som raskest fører oss til målet.

Redaktøren mener at vi oppnår mer i innlandet dersom vi står sammen og er enige om hva som skal prioriteres. Det støtter vi. Og hvis vi i tillegg kan stå sammen med Oslo, Akershus, Møre- og Romsdal og Sør-Trøndelag så har vi kanskje en sjanse til å få gjennomslag for noe. Jernbaneverket utreder flere aktuelle jernbanestrekninger for høyhastighet, men Arbeiderpartiet lokalt mener altså at andre landsdeler skal få gå foran?

Intercity-armen til Lillehammer har minst befolkningsgrunnlag av de tre (Lillehammer, Skien, Halden) og det skal argumenteres pokker så godt for å rykke frem i køen. Jernbaneverket er i ferd med å avslutte en høyhastighetsutredning som kommer med noen foreløpige konklusjoner i slutten av denne måneden. Der vil vi se at det er utredet høyhastighetsbaner mellom de største byene i Norge (herunder Oslo — Trondheim) hvor en vesentlig mulighet for inntjening ligger i økt godstransport og nye passasjergrupper. Dovrebanen er for lengst sprengt kapasitetsmessig, og nesten all godstrafikk mellom nord og syd i Norge foregår nå på vegen. Derfor er behovet for å bygge ut E6 blitt så stort. En utbygging av jernbanen vil redusere behovet for utvidelse av E6, – og det er kanskje her vi prioriterer annerledes enn redaktøren og Arbeiderpartiet.

Venstre prioriterer en moderne høyhastighetsbane mellom Oslo og Trondheim fordi vi må få en større del av hele Norges gods- og persontransport over på bane.

Eivind Brenna, leder Oppland Venstre
Roger Granum, styremedlem Lillehammer Venstre