Konferanse om kommunal medfinansiering

Venstre har mange nye kommunestyremedlemmer og ordførerer etter det meget gode valgresultatet 12.09.11 – disse skal nå i gang med å gjøre en forskjell i sin kommune og bydel slik at Venstres alternativer i helse- og omsorgspolitikken synliggjøres.
Fra 2012 innføres Samhandlingsreformen som både representerer et økt handlingsrom og ansvar kommuner og bydeler – forutsatt at vilje og kompetanse er tilstede.
På en konferanse i regi av Norsk sykehus- og helsetjenesteforening i Oslo mandag 5.12.11 kom avdelingsdirektør i HOD Cathrine Meland med følgende oppfording:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

“Vi forventer ikke store strukturelle endringer fra 2012 — dette er en retningsreform som gjør at det er fokuset som skal endres — virkemidlene innføres og skal så dette gradvis føre til en endring i kommuner og foretak. En viktig endring er en ny kommunerolle — en mer aktiv rolle for kommunene; mer av samlede helsetjenesteproduksjon skal foregå i kommunene. Diskusjonen går rundt virkemidlene — er det gode, riktige?

Virkemidlene skal være av både økonomisk, rettslig, faglig og organisatorisk karakter. Staten mener at når kommuner får nye oppgaver, skal dette være fullfinansiert.
KMF inne bærer at kommuner får ansvar for å finansiere 20 % av sykehusregningen inntil 30.000,- for en del medisinske behandlinger; mange typer behandling tatt ut av ordningen i denne omgang. Disse medisinske behandlingene omfattes av ISF hvilket innebærer at alt registreringsarbeid som skal ligge til grunn for gjennomføringen av finansieringsordningen, alt er på plass.

Midlene til kommunene fordeles gjennom rammetilskuddet — ca. 5 mrd overført allerede til kommunene, basert på alderskriterier — jo flere eldre i en kommune, jo mer penger i økt ramme. Skjevheter? Ja, derfor kompensasjonsordning for de første tre årene — fordeles også gjennom rammetilskuddet. Sykehusforbruket for 2010 lagt til grunn, oppdateres etter hvert som data for 2011 og 2012 kommer inn. Endelig størrelse på KMF beregnes i forhold til faktisk aktivitet — sluttavregning feb/mars 2012 for 2011.

Inntjeningsmuligheten for kommunene ligger i å beholde sine DRG-poenger ved å tilby egne innbyggere behandling som alternativ til behandling i regi av helseforetak.

Utskrivningsklare pasienter medfører kommunal betalingsplikt på 4000,- pr. liggedøgn fra 1.1.12. Ligger 560 mill i denne potten.

Finansieringsordningene støttes av egne forskrifter og den lovpålagte avtalen mellom kommune og foretak.
Flere krav til prosess rundt definering og håndtering av utskrivningsklare pasienter — meldeordning mellom foretak og kommune.

Fra 2016 vil øyeblikkelig hjelp i form av døgntilbud bli innført — fram til da legges det til rette for innføring av ordningen. Legges opp til spleiselag finansielt mellom kommune og helseforetak — skal ikke ligge incentiver som gjør at foretak bygger med tilbud før kommune har bygd opp tilbud til samme gruppe.

Hva med psykisk helsevern, rus og rehabilitering? Her er det store utfordringer — hvorfor legges ikke disse pasientgruppene inn i ordningen? Man tør ikke å «gamble» med disse sårbare pasientgruppene — vil prøve med «safe» grupper først men det vil komme forslag til økonomiske virkemidler også for disse pasientgruppene.

Avtalespesialistene skal inn i ordningen fra 2013 — utfordringer knyttet til kvalitet på registrering.

Lovpålagte samarbeidsavtaler med obligatoriske innholdselementer — ligger i kap. 6 i HOL; nasjonal veileder ferdigstilt. Alle elementer skal være på plass innen 31.1.12 — avtale mellom foretak og kommuner. Avtalen skal regulere hvilke tjenester som skal utføres hvor — samt at det skal ligge retningslinjer som beskriver hvordan det skal samarbeides rundt innleggelse, utskrivning, osv. Viktig virkemiddel.

Hovedbudskap fra HOD: det er bred enighet om «diagnosen» / utfordringsbildet, mens synet på virkemiddelbruken er ulikt. De statlige virkemidlene gir stort handlingsrom — men effekten vil avhenge av lokale forhold som vilje til initiativ, ledelse, kultur og viljen til å prioritere dette arbeidet. Dette gjelder særlig KMF. Se mulighetene!

Mye arbeid pågår og det vil komme mange nye lover, forskrifter og stortingsmeldinger i løpet av 2012.
HOD opptatt av å følge utviklingen nøye og å justere dersom det framkommer gode grunner for dette. Foreløpig er det for lite informasjon om helsetjenestene i kommunene. Særlig viktig å evaluere hvorvidt reformen bidrar til å redusere sosial ulikhet og tilgjengeligheten til helse- og omsorgstjenester” ifølge Cathrine Meland i Helse- og omsorgsdepartementet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**