Fortsatt nei til Rosthaug: Skaper stor usikkerhet og svekker tilbudet

Til tross for mange fine ord om idrettstilbudet på Rosthaug videregående skole, ble Venstre og Senterpartiets forslag om å opprettholde idrettstilbudet nedstemt i fylkestinget i dag.
– Skuffende og sjokkerende, sier Runolv Stegane (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Runolv Stegane

Foto: Rune Nikolaisen

– Det var skuffenede å se at det er langt mellom uttrykt vilje til å redde idrettslinja ved Rosthaug og aktiv handling, sier Venstres Runolv Stegane.

Senterpartiet og Venstre la i dag på nytt fram forslag om å redde idrettslinja. I forslaget var det lagt inn kr. 800 000 i 2012 til dekning for å opprettholde idrettslinja ved Rosthaug vgs. Det var også lagt inn en million kroner ekstra for årene 2013-2015. Forslaget vant ikke fram.

Hovedutvalget for utdanning vedtok for en måned siden å legge ned VG1 idrettsfag ved Rosthaug. Det har i en måneds tid blitt sagt fra Høyre, Frp og KrF at utvalget vil ta saken opp på nytt 15. desember.
Men saken er ikke satt opp på saklista til dette møtet.

Høyre hevder nå at saken skal tas opp 26. januar.
-Dette skaper stor usikkerhet og er med på å svekke troen på at det fortsatt vil være mulig å søke Idrettsfag VG1 ved Rosthaug neste skoleår. Begrunnelsen for å legge ned linja var økonomi. Da blir det ganske uforståelig at H, Frp og Krf stemte mot å bevilge penger. Det var i dag de hadde muligheten til det, sier Runolv Stegane.

Hovedutvalget kan ikke vedta å opprettholde linjer det ikke er dekning for i budsjettet. Dette er det klare regler for. Dermed må hovedutvalget legge ned andre linjer. Dette vil skje uten en ryddig og god prosess.

– Høyre, Frp og Krf har hatt en måned på seg til sette i gang saksbehandling. Det har ikke blitt tatt kontakt med Rosthaug i denne peroiden. Dette gir ikke tillit, og det skaper fortsatt uro og usikkerhet omkring idrettslinja, sier Stegane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**