Mener demokratiet er svekket

Gjenvalgt leder i Lyngdal Venstre, Sigrun Hovden, mener de folkevalgte i Lyngdal har gitt fra seg alt for makt til rådmannen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

(Fra Farsunds Avis, 30. januar 2012. Av Torrey Enoksen)

— Dette er ikke ment som et personangrep på rådmannen, men jeg mener demokratiet i Lyngdal har blitt svekket. Flere utvalg har blitt lagt ned, som estetikkutvalget, viltnemnda. Vi reddet med nød og neppe havnestyret. Nå har vi fått to komiteer, komité 1 og komité 2. Kunne tro de var hentet fra den gamle Sovjet-tiden! Det er veldig synd at politikerne ikke får lært noe om hva som skjer innen helse og sosial, eller innen undervisning med den nye modellen som ble valgt, sier Hovden.

Sigrun Hovden, Lyngdal

Foto: Jan Kløvstad

I nærmere 40 år har Hovden vært en sentral figur innen Venstre i Lyngdal, både som leder av lokalpartiet og som medlem av kommunestyret i Lyngdal. I likhet som sine partimedlemmer var hun skuffet over at gruppa ikke fikk mer enn en representant etter høstens kommunestyre. — Det var utrolig kjipt at vi ikke fikk inn flere enn Torunn Tjomsland, men Lyngdal opplevde en Høyrebølge i fjor sommer og høst. Heldigvis gikk det tålig bra for Venstre på landsbasis, og at Venstre er i gang igjen i Farsund. Det hadde vært greit å ha hatt flere i kommunestyret her hjemme, mener Hovden.

Det som kan bli et av de største utfordringene for Venstre i Lyngdal, er å få yngre medlemmer. I styret Hovden skal lede får hun med seg «veteranene» Torunn Tjomsland, Torleiv Birkeland og Arne Leksbø. Eneste nykommer til styret er Hovdens egen datter Aud Hægeland. — Jeg må innrømme at vi snart må ha et generasjonsskifte i partiet, for de fleste av oss som vil sitte i det nye styret er ungdommer lenger. Aud Hægeland er blitt det yngste styremedlemmet, etter at hun har gått inn for
Tove Igland som har trukket seg. Rekruttering av flere og yngre medlemmer blir et av de viktigste oppgavene vi må gripe fatt i det kommende året, sier den gjenvalgte lederen.

(Farsunds Avis, 30. januar 2012)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**