Thomas Fjeld

Venstre har nok alltid vært mitt parti, og jeg har stemt Venstre i mange år uten å være medlem eller politisk aktiv. Rett før valget i 2011 ble jeg spurt om å etablere Venstreliste i Eidskog. Eidskog hadde da vært uten liste i over 20 år. Venstres dynamiske politikk er nok hovedårsaken til at jeg stemmer Venstre og bruker mye tid på å representere partiet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Etter valget i 2011 var jeg plutselig på plass i Eidskog kommunes formannskap, og lærekurven siden det har vært ganske bratt. Det er en utrolig lærerik og spennende oppgave, hver eneste dag.

Thomas Fjeld

Foto: Thomas Fjeld

Det er mye som er viktig for meg i Eidskog politisk sett.
Blant annet ønsker jeg å jobbe for:

· Å redusere, og helst bli kvitt, eiendomsskatten i kommunen. Denne skatten er urettferdig blant annet fordi den ikke tar hensyn til den enkeltes skatteevne.

· Å sørge for at kommunen ikke sitter på flere eiendommer enn det den har bruk for. For eksempel skal vi ikke være med på å presse opp leieprisene i kommunen.

· Å planlegge fornuftig med hensyn til at Eidskog har fantastiske jord- og skog-områder. Dessuten har vi kanskje Norges beste vann.

· Å i større grad slippe til private initiativer. Vi må huske på at mange offentlige tjenester i velferdsstaten begynte som private og frivillige tiltak. Det finnes også eksempler på offentlige tjenester som burde få lov til å utvikle seg mer ved å stå på egne ben i det private næringsliv.

· At Folk går foran Systemer! Dette betyr ikke minst at vi må videreutvikle og forankre enda bedre den filosofien vi finner i blant annet Cittaslow.

Jeg vil gi en blomst til de frivillige i Eidskog. De er en kjemperessurs for de som trenger det aller mest.
Vi må utfordre hverandre på å bry oss OM hverandre, fremfor å bry oss MED. Det er en stor forskjell. Det mye omtalte bygdedyret er kanskje den største baksiden av medaljen når man bor på et såpass intimt sted. La oss snu det negative til det positive, og rotfeste det rause og gode miljøet Eidskog virkelig kan tilby – for alle som bor her.

Blant mine hobbyer og interesser finner man alt fra ølbrygging, alt av tekniske ting, musikk, foto, matlaging, reiser til det store utland, og gjerne om sommeren å padle rundt i kano på Vrangselva eller en av de deilige sjøene våre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**