Vil ha bedre busstilbud til Grefsenkollen

Oslo har ikke bare Holmenkollen, men også flotte Grefsenkollen. Nå vil politikere i Nordre Aker gjøre området mer tilgjengelig, og ikke bare på søndager.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Populært område

Liggende på Oslos tak som et flott friluftsområde, er Grefsenkollen et populært friluftsområde blant mange. Dessverre står ikke kollektivtilbudet i stil til beliggenheten. 56-bussen som går dit i dag, stopper noen 100-meter nedenfor, og er kun et tilbud på søndager – én gang i timen.

De siste årene har det blitt ganske stor aktivitet på Grefsenkollen med blant annet Grefsenkollen Restaurant, Trollvannstua og Oslo Skisenter, i tillegg til mange tur- og skiløyper.

Når en tenker på at nedslagsfeltet kan være så stort som 150 000 mennesker i bydelene Nordre Aker, Sagene, Grünerløkka og Bjerke er klart at det er ønskelig med hyppigere avganger. Dette ønsket deles ikke bare av politikere, men også av idrettslag som Kjelsås IL og foreningen Grefsenkollens venner.

Bred enighet

I Bydelsutvalget i starten av februar ble det enstemmig vedtatt, etter initiativ fra Erik Skei og Nordre Aker Venstre, at BU ber byråden, i samarbeid med Ruter om et mer regelmessig rutetilbud opp Grefsenkollveien. Saken ble også omtalt i Nordre Aker Budstikke da BU-nestlederen tok med seg avisen for å møte ildsjeler med felles interesse.

For to dager siden uttalte Miljø- og samferdselsbyråd, Ola Elvestuen, til samme avis at han er enig at Grefsenkollen fortjener økt tilgjengelighet, men at man må se på alternative løsninger.

Siden saken har en bred støtte, og det er tverrpolitisk enighet, håper vi det er mulig å få til en snarlig løsning.

Følg oss på Facebook

Følg oss på Twitter