Eiendomsskatt

Hva skjer? Hvordan kan en bedrift få seksdoblet sin eiendomsskatt fra 2011 til 2012, jfr. oppslag i T-A den 3. mars, spør Brita Kleven Thorsvik fra Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Da kommunestyret diskuterte eiendomsskatt i des. 2011 sto det i sakspapirene at forslaget til endringer fra administrasjonen, innebar en økning i inntekter fra private boliger fra ca. 13 mill til 23,8 mill. Verker og bruk ville få en økning fra 4 mill til 7 mill.

Politikerne aksepterte en retaksering av boliger og næringseiendommer fordi det har skjedd en verdiøkning i løpet av 10 år, sier hun. At grunnlaget for næringsbygg skulle være verdien av eiendommen dersom det skulle bygges nytt, slik det går fram av avisen, virker fullstendig meningsløst. Hvem har funnet på dette? Og hvem har akseptert et slikt grunnlag for takseringen? Hva om samme tenking skulle legges til grunn ved taksering av private boliger? En økning i inntekter fra 4 til 7 mill indikerer ikke en slik endring i takseringsgrunnlaget.

Vi ønsker at Verdal kommune skal være attraktiv for næringslivet og at Ørin skal tiltrekke seg nye bedrifter. Vi vil at kommunen skal legge til rette for at de som allerede er etablert skal videreutvikles og være konkurransedyktige. En mangedobling av eiendomsskatten derimot vil kunne føre til vurderinger om utflytting til mer næringsvennlige kommuner, jfr. Stjørdal som ikke har eiendomsskatt. At takseringsfirmaet omtaler Verdal som et skatteparadis for industrien (TA 3. mars), tar vi sterk avstand fra — et skatteparadis er en kommune uten eiendomsskatt og som ikke har bundet så store deler av sine inntekter i avdrag og renter på lån at den må ha eiendomsskatt for å opprettholde tjenestene på et forsvarlig nivå. I Verdal har alle områder, unntatt barnehagene, fått reduserte rammer på 1 % tiltross for stor økning i eiendomsskatten!

En seksdobling av eiendomsskatten, slik eksemplet i T-A viser, er ikke godkjent av politiske vedtak. Venstre etterlyste en grundig gjennomgang av eiendomsskatten som egen sak før endringene ble gjennomført, men det ble ikke lagt fram slik sak, til tross for vedtak om dette i kommunestyret. Det beklager vi.

Selv om bildet er en mer nyansert og ikke alle bedrifter opplever samme skattesjokket, mener Venstre at regelverket for eiendomsskatten må gåes igjennom. Ordføreren kan da umulig føle seg bekvem med den endringen som er skjedd for verker og bruk, sier Thorsvik til slutt.

Brita Kleven Thorsvik, gruppeleder for Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**