Flerbrukshus i Alvdal – prioriteringer

Alvdal kommunestyres evne til å prioritere ble ettertrykkelig satt på prøve i møtet 1. mars. Saken gjaldt om det skal igangsettes en flerbrukshus-utredning nå. Dette som følge av et enstemmig vedtak gjort i kommunestyret for vel et år tilbake. Flerbrukshus lå på det tidspunktet inne i gjeldende økonomiplan. Ved behandlingen av ny økonomiplan i juni 2011, besluttet et enstemmig kommunestyre å stryke flerbrukshus fra økonomiplana. Samtidig ble Steiaprosjektet tatt inn, sammen med veiomlegging ved Alvdal Skurlag. Venstre hadde klare innvendinger, ikke mot Steiaprosjektet som sådan, men mot mangelen på helhetstenkning som lå bak.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Varaordfører Ola Eggset

Foto: Alvdal Midt i Væla

Her ble det avsatt 3,7 millioner kroner til et veldig begrenset område mellom butikkene og jernbanestasjonen. Det er innlysende at tiltakene her vil få betydelige konsekvenser for tilliggende områder med tilhørende kostnader som vil måtte dekkes av kommunen. Dessuten står vi overfor en helt nødvendig utvidelse av kirkegården. Vi må forvente at totalkostnadene for Steia blir vesentlig større enn avsatt beløp. At flerbrukshuset ble tatt vekk fra økonomiplana i juni 2011, kunne forøvrig vært kommunisert ut til Alvdals innbyggere av daværende ordfører. Venstre anså i alle fall flerbrukshusdebatten som lagt på is etter dette.

Steien Hotell

Foto: Anders Wahl

I budsjettbehandlingen for 2012 ble det, etter forslag fra Venstre, gjort enstemmig vedtak om å gjennomgå kommunens driftsnivå. Målet er en årlig innsparing på 5 millioner. Venstres tanke bak dette er nettopp å skaffe kommunen handlingsrom for å møte framtidige utfordringer, bl a kanskje gi oss mulighet til å realisere det vi alle ønsker oss; Flerbrukshus.
Med dette som bakteppe mener Venstre det er meningsløst å iverksette utredning av flerbrukshus nå. Kommunen skal i nær framtid realisere boliger for funksjonshemmede og legge til rette for hjemmetjenesten, foruten veiomlegging ved Skurlaget og utvikling av Steia. Til sammen blir dette 50 millioner kroner de nærmeste 3 åra. Minst. Mer har ikke kommunen økonomi til.

Venstre mener vi må ta lærdom av tidligere feil. Det betyr at vi nå bør finne ut hvor mye penger vi kan bruke, og når vi kan bruke dem, før vi iverksetter nye utredninger av en så stor sak. Den 20-årige ørkenvandringen rundt flerbrukshus bør i alle fall ha lært oss dette!

Enten vi liker det eller ikke, lokalpolitikk handler om prioriteringer. Det er vår jobb som folkevalgte, og det er jeg sikker på bygdas befolkning forstår. Så er det sjølsagt lov å være uenig i prioriteringene, noe vi folkevalgte må finne oss i. Men vi må være ryddige og ansvarlige, av og til betyr det nei til gode formål. Det tror jeg også folk flest forstår.
Jeg mener vi politikere må tørre å bli tydeligere på vårt aller viktigste oppdrag, nemlig å prioritere. Vi er nemlig ikke valgt for å skape urealistiske forventninger hos våre sambygdinger. Vi er valgt for å styre, også når det er ubehagelig.

Alvdal, 06.03.2012
Ola Eggset