Helhetlig plan for fjordbyen

I en kronikk i dagens utgave av Adresseavisen, etterlyser Sør-Trøndelag Venstre en helhetlig plan for områdene mellom Trondheim og Stjørdal.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Både folk og utbyggere i Trondheimsområdet har fått øynene opp for kvalitetene ved nærheten til fjorden. Stadig nye områder frigjøres for utbygging av boliger, men uten at det er laget en samlet plan for den langsiktige utviklinga. De tre kommunene; Trondheim, Malvik og Stjørdal, må utarbeide en slik samlet plan.

Venstre ønsker ei fortetting av bebyggelsen ned mot Trondheimsfjorden, sterkere knyttet til et effektivt kollektivnett. Mellom Trondheim og Stjørdal skal de eksisterende tettstedene styrkes. Venstre ønsker en klar plan for vern av grønne lunger, og bygging av en gang- og sykkelveg på hele strekningen.

Velfungerende tettsteder

Selv om fortetting er offisiell politikk i kommunene, er det ofte ikke det som skjer i praksis. Alt for ofte kommer fortetting til å handle om bygging av eneboliger på tidligere ubebygde områder. Slik småskrittsutbygging fører til spredt og planløs bebyggelse, og stadig økende arealbehov. Jo lenger denne utviklinga får holde på, jo vanskeligere blir det å finne gode løsninger i framtida.
Samtidig kan vi ikke forvente at alle kan eller vil bo i Trondheim sentrum. Derfor er det mye som taler for at fjordbyen — velfungerende tettsteder langs en hovedakse, gir en bedre fungerende by, ikke minst med tanke på miljømessig og økonomisk transport som da blir konsentrert til én eller et fåtall korridorer. For effektiv kollektivtrafikk er dette særlig viktig. Mellom Trondheim og Stjørdal ligger det godt til rette for ei byutvikling som samtidig sikrer nærhet til fjorden og til naturområdene rundt. Det vil samtidig gjøre det mulig å sikre naturen og strandsonene fra unødvendige inngrep.
Med stor befolkningsvekst, som vi har fått nå, er fortettingsstrategien fra 90-tallet ikke tilstrekkelig med tanke på nødvendig byutvikling. Vi kan enten gjennomføre tiltak for å stoppe befolkningsveksten, eller vi må ta i bruk nye områder. Venstre ønsker å legge til rette for fortsatt befolkningsvekst.

Når vi tar i bruk nye areal, må vi utnytte arealene godt. Det innebærer høye bygg og lite uberørt natur sammen med bebyggelsen. Grønne områder må være tilrettelagt for intensiv bruk av mange, typisk byparker og fellesareal for leik. Offentlige bygg og trafikkårene for alle trafikantgrupper (fotgjengere, syklister, kollektivreisende, bilister) må også være tilpasset kravet om intensiv bruk.

Prinsippene om intensiv arealutnyttelse bør vi praktisere på de mest verdifulle byggeområdene langs fjorden, enten vi bygger på dyrkamark eller i dagens naturområder. Det er mulig å fire på prinsippene om intensiv bruk på mindre attraktive områder.

Et kollektivtilbud som samler regionen

Avstandene i området langs fjorden er ikke store. Regionen er tjent med at vi ser hele området som ett bo- og arbeidsmarked, og legger til rette slik at man skal kunne bo i Levanger og arbeide i Trondheim uten å måtte basere slik pendling på personbiltrafikk. Venstre vil arbeide for elektrifisert tospors jernbane fra Trondheim til Stjørdal. Det er viktig å styrke passasjergrunnlaget ved å bygge konsentrert langs utvalgte jernbanestasjoner.

I dag er det begrenset hvilke nye områder langs fjorden som kan bygges ut, uten å komme i konflikt med andre interesser. Derfor er det ekstra viktig å fortette eksisterende tettsteder som Ranheim, Vikhammer og Hommelvik.

Dersom vi antar at området mellom Trondheim og Stjørdal skal være boområde for om lag 30 000 mennesker må vi regne med å beslaglegge rundt 2000 mål.
Venstre ønsker at tettstedene skal ha et variert tilbud med skoler, butikker, spisesteder, kulturtilbud og næringsarealer. Større og tyngre industri bør legges i nærheten av E6 for at vi skal kunne ta i bruk de mest fjordnære områdene til boligbygging. Arealkrevende industrivirksomhet må ikke bygges i marka, men langs eksisterende motorvei. Venstre støtter fullt ut Jernbaneverkets lokalisering av logistikksenter sør for Trondheim.

Gang- og sykkelsti langs fjorden

Gjennom en helhetlig plan for bebyggelse ønsker Venstre at fjordområdet sikres som naturområde for framtidige generasjoner. Områder som Væreholmen og Midtsand skal vernes som grønne områder. Andre områder, som for eksempel strandsonen i Hommelvik, blir mer tilgjengelig for allmennheten gjennom utbygging av området. Det er ingen automatisk konflikt mellom økt bebyggelse og adgang til strandsonen.

I tillegg vil Venstre at fjorden skal kunne oppleves av alle. Vi vil derfor legge til rette for en sammenhengende gang- og sykkelsti fra Byneset til Stjørdal.

Trond Åm, fylkesleder i Sør-Trøndelag Venstre

Jon Gunnes, gruppeleder for Venstre i Trondheim