Buchholdt hardt ut mot byråkratiet

Fylkesleder i Nord-Trøndelag Venstre, Karl M. Buchholdt, benyttet anledningen på Venstres landsmøte til å gå hardt ut mot det økende byråkratiet. — Et av Venstres grunnsyn ved stiftelsen var mer makt til de folkevalgte og mindre makt til embetsmennene. Gjennom de siste årene har vi sett en stadig overføring av makt fra folkevalgte organer til byråkrati og direktorater, sier Buchholdt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

-Det er ikke slik at det er antall hoder i offentlig sektor som er mål på velstandsutviklingen i Norge, men hva de faktisk gjør, mener Buchholdt. — Vi må heller snu på det, og se på hva brukerne får igjen for de tjenestene som leveres, sier Buchholdt. Han viser til at forskrifter og regelverk blir stadig mer komplisert, samtidig som direktorater og fylkesmenn bygger opp en stab med kontrollører som skal føre tilsyn.

Den som ikke finner nåde hos tilsynet er per definisjon en lovbryter. Dette er kostbart, tidkrevende og i utgangspunktet mangel på tillit, sier Buchholdt. -Saksbehandlere innen ulike direktorater kan fatte vedtak uten at folkevalgte kan overprøve dette, det samme skjer innen fylkesmannens ulike avdelinger, sier Karl M. Buchholdt.

Buchholdt tok videre til orde for å redusere antallet direktorater og tilsyn, med sikte på å tilbakeføre politiske funksjoner til folkevalgte organer.

Han mener den utviklingen vi ser i dag ikke er bærekraftig. — I stedet for å gjøre noe med byråkratiet forsøker regjeringen å løse det med mer byråkrati, sier Buchholdt. — Mange saks-behandlere fatter i dag vedtak som er omstridte, og som avgjør enkeltpersoners skjebne, bedrifters være eller ikke være, og om lokalsamfunn skal vokse eller avfolkes, avslutter Karl M. Buchholdt i Nord-Trøndelag Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**