Innspill fra Vågan Venstre i forbindelse med kunnskapsinnhentinga Barentshavet-Lofoten

Vågan Venstre mener at utvikling i Lofotregionen ikke er avhengig av petroleumsvirksomhet, til det er eksemplene på hva vi allerede har av næringsvirksomhet for mange og trua på framtida for stor. Vi opplever Lofoten som mulighetenes rike, uavhengig av petroleumsutvinning. Regionen vår er en spydspiss innafor reiseliv og her er potensialet for fortsatt vekst stort.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Venstre - Norges eldste og beste parti. Det grønne partiet med de sosialliberale menneskene

Foto: Venstre ©

Vi lever ikke bare av turister. I Svolvær finner vi den største verkstedklyngen nord for Trondheim, fiskerinæringa lever og leverer i heile Lofoten, hovedkontoret til Norges største regnskapsbyrå ligger i Svolvær, på Leknes finner vi bedrifter som Europharma og Lofot-delikatesser som ekspanderer — alle eksempler på en gründerånd som preger regionen.

Sats på oljevernberedskap og fornybare energikilder!
Venstre er fullstendig i mot olje-/gassaktivitet i havområdene utafor Lofoten, Vesterålen og Senja. Oljeressursene kan ligge der som en reserve for eventuell framtidig bruk. Det vi i vår tid trenger er:
Betydelig bedre oljevernberedskap for å kunne håndtere utslipp fra eksisterende oljeaktivitet samt fra transporten av olje langs kysten vår. I vår region finner man for eksempel firmaet NorLense og samarbeidende bedrifter som er verdensledende på produksjon og håndtering av oljevernberedskap. Et testsenter knytta til eksisterende miljøer vil bidra til å gi Nord-Norge en ledende posisjon innen oljevernberedskap.
Økt satsing på fornybare energikilder. Lofoten har sterke tidevannsstrømmer, det har vært initiativ i regionen til å forske på og utnytte tidevannet som energikilde, men av ulike årsaker har de foreløpig slitt med finansieringa. Det bør i større grad støttes opp om initiativer som for eksempel Hydra Tidal.
Vi ønsker i det hele tatt større satsing på næringsveier som ville kommet i arealkonflikt med eventuelle olje-/gassinstallasjoner og ser for oss en solid vekst i eksisterende næringer som fiskeri, havbruk og reiseliv.

Kultur og næring:
Lofoten er en av Norges viktigste reiselivsdestinasjoner. Reiselivet skaper en stor del av de nye arbeidsplassene i regionen, og bare for Vågan beregner man at verdiskapninga i kroner er på i overkant av ca 600 millioner — her legges det meste av pengene igjen i Svolvær, en by på litt over 4000 innbyggere. Hvorfor ikke satse videre og bli enda bedre på det vi allerede holder på med? Vi kan for eksempel bidra til en bedre reiselivsnæring med:
o Opprettelsen av en Fagskole for reiseliv — initiativet er allerede tatt ved Aust-Lofoten VGS.
o Høgskole for reiseliv lagt til Lofoten — her er aktørene mange og operer fortetta. Hvilken sted kan være mer velegna for en høgskole som må være tett på markedet? Språk-, mat-, økonomi- administrasjonsfag bør kunne tilbys.
o Lofotfiskets kulturarvsenter planlegges lagt til Storvågan. Lofotfisket er ikke bare noe som en gang var, men noe som er høyst levende! Årets lofotkvantum var det største på mange tiår og skreibestanden har aldri vært registrert i så god befatning som den er i dag. Skreien er Lofotens og Norges svar på vinen, den høstes og videreforedles av bærere av en tusenårig tradisjon og eksporteres som en høyt verdsatt kulinarisk skatt. Et levende kulturarvsenter lagt til klyngen Storvågan bestående av Lofotakvariet, gallerier og historisk museum, som allerede trekker mange turister, vil kunne bli en attraksjon av internasjonal størrelse. Prosjektet trenger midler for å realiseres. Kanskje senteret i framtida har en egen fløy for eksperimentering og videreutvikling av nye produkter og retter av skrei? Ideene er mange og gode, folket som er engasjert i utviklinga av senteret er dyktige. Her trengs offentlig og privat støtte for å løfte senteret opp og fram.

Samferdsel:
Lofoten selges også som en perle av en sykkeldestinasjon. Dessverre er det med livet som innsats man setter seg på sykkelen langs størstedelen av veistrekningene i Lofoten. Til tross for dette finner stadig flere norske og utenlandske sykkelturister veien hit sommerstid. En Veipakke Lofoten MÅ inkludere sykkelvei gjennom hele Lofoten fra Fiskebøl til Å:
o Sykkelturisme er grønn turisme og sykkelturister tar seg tid til å oppleve de mange tilbudene som vi har i Lofoten, fra gårdsturisme via opplevelser til havs til kulinariske opplevelser på de mange gode restaurantene våre. Sykkelturismen vil kunne bli stor i Lofoten, og vi tror sykkelturister legger igjen mer penger enn for eksempel de mange bobilturistene som sprenger veinettet vårt.
o For lokalbefolkninga vil en satsing på sykkelvei være bra for miljøet, bra for helsa, bra for privat- og samfunnsøkonomien.
Sikre og forbedre fergetilbudet Skrova — Skutvik. Dette er viktig for turistnæringa, for lokalbefolkninga og ikke minst for å sikre hjørnesteinsbedriften Ellingsen Seafood på Skrova — en stor eksportør av blant annet laks. Denne bedriften er heilt avhengig av en god fergeforbindelse og dagens forbindelse er dessverre ikke god nok.
Opprettholde helårig hurtigbåttilbud på strekninga Bodø-Svolvær. For innbyggere og turister er dette er et rimelig og nødvendig supplement til flytrafikken.
Flyplass: Avinor mener at Svolvær lufthavn og Leknes lufthavn begge vil være utdaterte om noen tiår, og ønsker å utrede mulighetene for å erstatte disse to lufthavnene med en storflyplass i Lofoten. Vi tror på potensialet for en storflyplass i Lofoten og ønsker Avinors utredning velkommen.

Vågan Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**