Urimelig og surmaga fra gamle Ap’ere

Innlegg fra gruppeleder Terje Rønning: Det virker som gamle pensjonerte Ap-politikere fra Lillehammer har et kraftig markeringsbehov nå om dagen. I GD (10.5) var først Jan Petter Hammervold ute og kritiserte byens politikere og kommuneadministrasjon for ikke å være forutsigbare, så kom Audun Tron og refset byråkratiet for at de følger reglene (GD 12.5), som politikerne har laget — og således gjør sin jobb.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Terje Rønning

Foto: Terje Kongsrud

Hammervold har gjennom min tid i kommunestyret — og den strekker seg fra forrige århundre — vært en sentral mann i Ap. Han har hatt en større mulighet enn byråkratiet til å påvirke planer. Det blir derfor urimelig å lese Hammervolds innlegg om utbygging på Bellevue. Dette er en sak som har vært oppe i flere planutvalg og aldri blitt godkjent. Heller ikke denne gangen hadde utbyggeren maktet å komme med noe nytt som skulle tilsi en så stor utbygging. Det Hammervold glemmer er at han, ved behandling av kommuneplanen, har stemt nettopp for begrensningene rundt utbyggingen ved Bellevue. Flere ganger har han hatt mulighet til å komme med innspill, i forskjellige råd og utvalg. Det har han tydeligvis glemt.

Venstre ville i forrige periode vente med kommuneplanen til nytt kommunestyre var på plass, av den grunn at vi mente vi hadde for dårlig tid, og administrasjon hadde for lite ressurser til at vi kunne få laget en forsvarlig og god plan. Vi mente også det kunne være fornuftig å leie inn private til å lage kommuneplanen. Hammervold var en av de fremste pådrivere for å få denne planen i gjennom. I et innlegg i kommunestyret beskyldte han Venstre for ikke å ta ansvar, når vi ville vente. Selvfølgelig var bruk av private også et fy-ord i hans ører. Men Hammervold har tydeligvis ikke lest hele planen, hvordan det skal bygges ut i Bellevue-område er nemlig forklart i planen. Hammervold kan da ikke mene at kommunestyret skal være så uforutsigbart for byens innbyggere at representanter går i mot en plan som bare er et halvt år gammel. Jeg synes at vi som politikere skal ta ansvar for det vi gjør og har gjort, og ikke bli noen gamle populister som skyter fra sidelinjen etter å ha trukket seg tilbake.

Audun Tron har vært en av de mest innflytelsesrike Ap-politikerne i regionen de siste 25 årene. Han har tydeligvis også forstått at han har vært med i å lage et byråkrati og regelverk som innimellom er vanskelig å forstå hvorfor vi skal ha. På et møte fredag, som er referert i GD på lørdag, mener han riktignok han at det ikke er noe feil med lov og regelverket, men at byråkratiet jobber for langsomt. Jeg tror han etter hvert vil få øyene opp for at det er regelverket som er for arbeidskrevende. I samme møte refser han byråkratiet for at de ikke tok en telefon til han og ordnet noe som var en feil ved hans byggemelding på garasjen."Noen har snakket sammen"-tiden er heldigvis og forhåpentligvis over. Jeg tror heller ikke Audun Tron vil ha det slik. Venstre har bestandig kjempet mot skjemavelde, og for stort byråkrati, så der støtter vi Tron, men vi har ikke gått ut og refset de som gjør jobben sin. Vi må heller prøve å finne løsninger så det blir enklere å jobbe i administrasjon.

Papirbunke

Foto: regjeringen.no

I Lillehammer har vi nå fått et nytt kommunestyre, med mange nye og spennende representanter, ikke minst fra Ap. Jeg håper at disse litt eldre herrer ikke skal ta motet fra dem. Jeg anbefaler å ta kontakt med egen partigruppe eller gjerne Venstres gruppe og vi skal se på om noe er urimelig. Venstre vil kjempe for å redusere byråkrati og skjemavelde.

Terje Rønning
Lillehammer Venstre