Venstre snudde Stortinget i narko-sak

Dersom politiet skal gjennomføre narkotika-razzia ved skolene, må elevene selv gi sitt samtykke til det. Det gleder Alexander Sjursæther i Sandnes Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

I dagens utgave av Sandnesposten uttrykker Sandnes Venstres Alexander Sjursæther glede for at Stortinget snudde helt om og gikk inn for Venstres forslag i saken om man skulle tillate narkotika-razziaer på skolene i Norge. Det var en enstemmig Justiskomite etter forslag fra Høyre som gikk inn for at politiet skulle få lovfestet rett til å gjennomsøke skoler og inspisere elever i såkalt forebyggende tiltak. Politiet har i over ett år troppet opp på skoler med narkohunder og blant annet tvunget elever til å delta i dette forebyggende arbeidet, flere juss-eksperter har uttrykt at dette ikke er lovlig.

Venstre virket lenge som de eneste som ville stemme mot forslaget, men i Stortinget fikk Venstre med seg alle partiene bortsett fra Senterpartiet på vårt forslag.

Alexander Sjursæther på talerstolen under Venstres Landsstyremøte i Oslo 6. mars 2010.

Foto: Daniel Rugaas

– Vi er lettet over at forslaget ble nedstemt. Vi mener dette er en sak som ville gjort elevenes rettssikkerhet dårligere. Det er viktigere å drive med god forebygging i skolene, for vi ønsker selvsagt ikke at skolen skal være ett fristed for narkotika, sier Sjursæther til Sandnesposten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**