Samhandlingsreformen – Bekymringsmelding

Samhandlingsreformen har medført betydelig økt byråkrati, økte og ukompenserte kostnader, økt press på søknadskontoret og bekymring for pasientsikkerheten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Samhandlingsreformen ble innført 1. januar i år. Det var forut for innføring av reformen advarsler fra flere partier om dårlig planlegging og forhastet gjennomføring. Etter å ha fått forelagt de første rapportene fra egen bydel, har bydelsutvalget i Nordre Aker, etter forslag fra Venstre, fattet et vedtak som er en tydelig bekymringsmelding omkring Samhandlingsreformen.

Det er for tidlig å felle noen endelig dom over reformen, men foreløpig har den medført betydelig økt byråkrati, økte og ukompenserte kostnader, økt press på søknadskontoret som gjør at saksbehandlingstiden for søkere hjemmefra går opp, samt bekymring også i forhold til pasientsikkerhet, sier Erik Borge Skei som er forslagsstiller og gruppeleder for Venstre i bydelsutvalget.

Hensikten med Venstres initiativ og det enstemmige vedtaket, er å tydeliggjøre situasjonen lokalt for å bidra til å justere kurs. Skei tilføyer at dette har konsekvenser for bydelens øvrige tjenester.

Bydelen må nå kutte et allerede stramt budsjett med nærmere 1 % hovedsakelig som en følge av reformen. Økt byråkrati, der partene blant annet kommuniserer via faks og flere ansatte fra bydelen nå er tilstede daglig på sykehuset for å bistå i et samarbeid, er også meget dårlig samfunnsøkonomi, avslutter Skei som også er nestleder i bydelsutvalget og til daglig konstituert seksjonsoverlege ved Akershus Universitetssykehus HF.

Under følger hele vedtaket (sak 53/12):

Nasjonal helse- og omsorgsplan, som omtaler mange av de overordnede organisatoriske, juridiske og økonomiske grep som definerer samhandlingsreformen, ble vedtatt av Stortinget 14.06.11. Samhandlingsreformen ble innført 1.1.2012. Det var forut for innføring av reformen enighet om reformens intensjoner, men bekymring i forhold til en for rask og lite forberedt gjennomføring, samt manglende finansiering.

Bydelsutvalget har mottatt en første statusrapport fra administrasjonen om konsekvenser for bydel Nordre Aker, og finner det riktig å sende en bekymringsmelding for å bidra til nødvendig justering av kurs.

1. Bydelsutvalget mener det er et overordnet hensyn at pasientsikkerhet ivaretas og er svært bekymret for tidligere meldinger fra bydelen om kvalitetsreduksjon i forhold til rask utskrivning fra sykehus. Bydelsutvalget ber om at bydelsoverlegen følger situasjonen nøye.

2. Bydelsutvalget registrerer at det etter innføring av samhandlingsreformen 1.1.2012 har blitt økt forbruk at ressurser til byråkrati, blant annet gjennom behov for håndtering av en enorm mengde daglige meldinger per faks og at flere av bydelens ansatte er på sykehuset for på kort varsel å vurdere egne brukere og kvalitetssikre utskrivelser. Bydelsutvalget ber om at det så snart som mulig ses på hvilke tiltak som kan bidra til redusert byråkrati og at samarbeidet mellom kommunale og statlige forvaltningsnivå skjer mest mulig "sømløst" og effektivt, til gode for den enkelte pasient og som god samfunnsøkonomi.

3. Bydelsutvalget beklager at ukompenserte kostnader knyttet til samhandlingsreformen ser ut til å bidra til overskridelser som vil medføre betydelige kutt i tilbudet til Nordre Akers innbyggere på andre områder.

4. Bydelsutvalget er bekymret for at økt press på søknadskontoret i forbindelse med meldinger knyttet til samhandlingsreformen medfører lengre behandlingstid for søkere fra eget hjem.

5. Bydelsutvalget ber om at bydelsadministrasjonen, i samråd med involverte etater og byrådet, ser hvordan man kan iverksette egne tiltak, samt ta initiativ ovenfor relevante statlige instanser, som kan motvirke de bekymringsfulle forholdene og den økonomiske merbelastning som bydelen nå står overfor.

6. Bydelsutvalget har full tillit til at bydelsadministrasjonen håndterer situasjonen så godt det lar seg gjøre ut fra de rammene som nå foreligger, og ber om at tilsvarende oppdatert statistikk og rapport gis på møtene i bydelsutvalget og komiteen fremover.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**