Rødt selger seg billig…

Posisjonen bestående av AP, SV, KRF og RØDT gjør drastiske kutt i utdanning og samferdsel. Etter reduksjoner på rundt 67 millioner på utdanning og gjennomsnittlig 40 mill pr. år på samferdsel, klarer RØDT å fremstå som seierherren når det tilbakeføres kun 13 millioner, fordelt med 6 millioner til samferdsel, 2 millioner til Logopedisk senter og 3 millioner til Spesialpedagogisk senter. Sannheten er derfor at Rødt går inn for store økonomiske kutt innenfor for utdanning og samferdsel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Hanne/May

Foto: Ukjent

RØDT hevder at de ikke vil godta kutt verken i utdanning eller samferdsel. Men det er konsekvensen av vedtaket de støtter og som vedtas av fylkestinget i økonomiplan. Visst har RØDT mulighet for større innflytelse — men bruker den ikke. Rødt hevder at verbalformuleringer sikrer tilbudet. Verbalformuleringene burde vel RØDT ha erfaringer fra ved inngåelse av avtale om å være en del av det parlamentariske grunnlaget for fylkesrådet. De fikk ikke en gang beskjed om fylkesrådets vedtak om nedleggelse av båt- og bussruter. Fylkesrådet fatter beslutninger med henvisning til vedtatte rammer.

For 13 millioner lar Rødt seg kjøpe av fylkesrådsleder Odd Eriksen. Rødt vil nok være en garantist for sittende råd — så lenge opprettholdelse av båtruter og undervisningstilbud også betyr støtte til borgerlig side med FRP. Det er derfor interessant å se hvor sammenfallende RØDT og FRP er i uttalelser, spørsmål og interpellasjoner. Et eksempel er nedleggelse av danselinjen på Mo. Som del av det parlamentariske grunnlaget for fylkesrådet setter de seg selv sjakk-matt og søker ikke andre konstellasjoner for å få til flertall for danselinjen. Dette er det nærmeste man kommer spill og bekymring for galleriet. Dansen med fylkesrådslederen er nok viktigere enn danselinje for elever på Mo. RØDTs makt og innflytelse er etter dette fylkestinget sterkt redusert, for nå vet både opposisjonen og dagens fylkesråd at RØDT lar seg kjøpe for smuler.

Nordland Venstre

May Valle