Hva vil vi med Hamar sentrum?

Onsdag 15. august holdt Venstres kommunestyrerepresentant, Live Giset, denne appellen på Østre Torg i Hamar i forbindelse med en markering FOR Hamar sentrum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Appell onsdag 15.08.12
Kremmere, kunder og hamarsinger av alle slag!
Jeg setter så pris på at denne skiltdebatten har tatt litt av ( vi er faktisk sågar nevnt i nattåpent på P1, litt leit at det er tåpelig regelhåndtering som gjør det ),- ikke fordi skilt er uviktig og definitivt en del av en levende by og bør ikke å bagatelliseres . men
NÅ er det viktig å tørre å ta debatten om hva vi egentlig vil med det jeg kaller Gamle Hamar.

For å helle litt kaldt vann og litt realisme i årene på de som tror på dette,- det er faktisk slik at når vi på Hamar har alle våre flotte festivaler med "juni Hamar" og den kommende Kirkebakken Grand Prix går omsetningen i butikkene ned . det samme har skjedd i Drammen, handelen har gått ned .om enn Drammenbyen selvfølgelig har blitt fin
Det er vel skjelden slik at vi kjøper underbukser,sko,briller eller dresser på vei til kino, teater, festivalmoro eller spilleøvelse

Vi må nå være tydelige,- vil vi en ren kulturby , noe som pr.def gjør gater og torv stille på vanlige hverdager
eller
også en handelsby med alt det det drar med seg av bannere , skilt, vareleveranser, bråk, gatebukker, noen oppe å våkne i otta, andre sånn utpå formiddagen engang i 10 tia .
Nettopp det pulserende,pussige ,mangfoldige en by kan by på,- noe helt annet enn et kjøpesenter som er til forveksling likt om du er i Dubai, New York, London eller Hamar

Jeg vet ikke hvor mange som faktisk vet at det er flere spesialforretninger i Hamar som fremdeles holder godt stand ,- i tillegg til Gravdahl og Knutstad&Holen , – de 2 har gleden av å nevnes titt og ofte. Det er bedrifter som kan trekke til seg flere av samme slag, – vi har rammebutikker, en urmaker ( og dem er det ikke mange igjen av, – unikt og flott for Hamar, tror snart det er det siste og eneste mellom Trondheim & Oslo) mitt eget felt,- flere innen lokal forankret optikk, sydamer, jernvarehandel (også unik !!!) med kunnskap og enogenskrue for salg, en fotograf, gode gullsmeder, kreative småbutikker ..det er faktisk slik at handel skaper handel og der det er folk kommer flere folk, der det er gode butikker vil flere gode komme .om vi legger til rette slik at de gode gamle vil bli og nye etablerer seg.
Både drivere og kunder har en oppfordring og utfordring her,- vi som kremmere må være "på hugget" og drive god handel, fag og service og vi som er kunder må skjønne at vi må bruke de butikkene og bedriftene vi vil beholde og eierne i form av kommune og gårdeiere må spille på lag med byen.
Og om vi ønsker det siste, nettopp en god handelsby – hvordan skal vi få gamle Hamar til å spille opp mot gigantkjøpesenteret ? Lage en "vinn-vinn" situasjon,- hva betyr det rent praktisk, konkret og hverdagslig en mandag morgen i november ?
Kanskje til og med at byens eiere, Hamar kommune og gårdeierne, tar på seg bl.a julegatepyntingen som pr. dato ordnes og betales av byens kremmere via sentrumsforreningen kommunen bidrar med et tre pr. torv .det skal jo sies

Debatten må også handle om den innstillingen byens politikere og administrasjon har til næringsdrivere og brukere, – for å si det litt konkret og som et eksempel,- skal vi ha parkeringsvakter eller parkeringsverter på Hamar ?
Vil vi gjøre byen enkel, tilgjengelig og åpen for kunder med bl.a. nære og enkle korttidsparkering i Strandgt og Grønnegt. skal vi kremmere " jages og taes" som det er siteres i pressen , eller skal administrasjonen gå i dialog med den enkelte bedrift for en best mulig by og med et ønske om en best mulig løsning, – har vi smidighet og forståelse for at drivere må ha en container eller en håndverkerbil stående innimellom, -vi kremmere må kunne skrive litt plakater selv, blåse litt ballonger og lage litt positivt kaos ?

Og , noe veldig bra, etter 12 år har vi fått tilbake turistkontoret i byen !!
Det er så en kan håpe på at folk igjen kan campe på Hamar, ikke bare i Brummunddal
I alle fall – En glede ! Og i sykkelbyen Hamar,- de leier også ut sykler Velkommen !!
Jeg tror at med de riktige grepene kan vi bli byen som har "alt" ,- et flott kjøpesenter OG et intens småbysentrum .en Innlandshovedstad som klarer å lage en positiv utviklingsirkel det er dette vi må jobbe mot og fokusere på ! Vi har alle muligheter .. som Sandberg sier, de som lykkes i å bruker sitt naturlige potensial, vårt er selvfølgelig Mjøsa derfor,- som en "Jernbane i tunnel og vekk fra strandsona entusiast",- vi må bli byen med den mest spektakulære strandsona rett inn i en fantastisk Strandgate og en flott, pulserende by !
Hamar,- vital, villig, vakker og midt i væla !!
Takk for meg !

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**