Venstre ønsker en levende by

Live Giset, Venstres kommunestyrepresentant, kremmer og Hamarpatriot hadde dette innlegget på trykk i Hamar Arbeiderblad 8. august 2012 og har fulgt opp i mange senere innlegg til dags dato

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Live Giset

Foto: HA

Så er vi der igjen,- denne byen som så gjerne vil ha en levende og pulserende bykjerne men som av en eller annen grunn til stadighet legger snubletråder for dem som nettopp bidrar til dette livet og mangfoldet. Tidligere i sommer fikk vi kremmere sågar beskjed om at vi skulle Ataes@ for at vi med plakater, vimpler, gatebukker osv…vil annonsere våre tjenester og varer….Enn snakke om at vi i sykkelbyen Hamar ikke tillater at den enkelte forretning på eget initiativ og til egen kostnad setter opp sykkelparkering og søppelbøtter ,- dette skal ikke være lov ?? Og byens ( og innlandets) eneste urmaker blir pålagt å ta ned uteklokka ??! Se oppslaget i HD 02.08 med byportenkremmerne…. Det er så en kan spørre seg,- er det greit at vi pynter med litt blomsterkrukker og lys foran inngangsdørene,- eller distraherer det og for mye ?
Er vi blitt en by som er mer opptatt av regler, forordninger, kun ryddighet og ro ?
Når vi solhungrige nordboere reiser til landet Asyden@ og andre utenomnorges steder er det fortgjort nettopp steder med vimpler, plakater, mennesker, liv vi oppsøker,- der gatelivet pulsere. Det er en kjent sak at der det er mye folk kommer det fler folk, der gode butikker slår seg til kommer flere gode butikker- og handel skaper mer handel.
Er vi i ferd med å gjøre med Hamar sentrum, det som vi har gjort der campingen var ? Alt vakkert, rent , behagelig, ryddig og aldeles tomt og stille….
Vi kan jo sørge for at bilister som kjører inn til Hamar i 30 sona slipper å bli distrahert,- la butikkene flytte ut til andre byer ( “look too Brumunddal”,- der har en følelsen av at også vi kremmere er velkommen !) eller inn i det nye kjøpesenteret hvor det faktisk blir lagt til rette for og ønskes liv & røre, handel & moro. Vi kremmere må følge handelen og er ikke bundet av å være stemningskapere en sommerdag det kan være trivelig å rusle i en by…Sentrumsbutikkene skal leve og ha inntekt også en mandagmorgen i november og ikke bare i festtaler og vage luftslott om at vi vil ha det så levende…
Jeg utfordrer posisjonen, og de med makt til å forandre slikt ,til å se på reglene, tenke over hvilke praktiske, konkrete og raske tiltak kommunen kan bidra med nettopp for å skape et livskraftig sentrum. Og takk til en standhaftig krets av både kunder og drivere som står på for Hamar, – Hamar som har allverdens muligheter til også å bli innlandets handelshovedstad om vi vil! Mulighetene når gravmaskiner og byggearbeidere har forlatt byen er mange,- vi må legge til rette for de som bruker byen og tiltrekke oss nye og gode butikk”magneter” og dermed enda flere brukere og Hamarpatrioter.
Live Giset
Venstre