-FKH for alle

Venstres Svein Abrahamsen tar opp forholdene for rullestolbrukere på Haugesund stadion i et debattinnlegg i Haugesunds Avis den 1. september.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Les hele innlegget her:

FKH for alle

FKH har hatt en god sesong så langt og gitt mange fotballinteresserte haugalendinger fine opplevelser på stadion. Dessverre er ikke Haugesund stadion like gode tilrettelagt for alle som ønsker å følge laget sitt. Forholdene for rullestolbrukere er for dårlige.

Universell utforming er lovpålagt og fotballforbundet krever gode tribuneforhold for funksjonshemmede tilskuere. Haugesund stadion oppfyller per i dag ikke disse kravene. Det er få plasser tilrettelagt for rullestolbrukere og disse er ikke sikret plass her selv om de har sesongkort. Det avsatte området er ganske trangt og ikke beskyttet mot vær og vind. Samtidig ser rullestolbrukerne ingenting når tilskuerne foran reiser seg ved spennende situasjoner i løpet av kampen. Kommunen eide inntil nylig stadion og er derfor ansvarlig for forholdende.

Manglende tilgjengelighet på anlegg for allmennheten er diskriminering. Venstre spurte derfor om forholdene for funksjonshemmede tilskuere på sist møte i kultur- og idrettsstyret i Haugesund kommune. Vi fikk til svar at dagens forhold ikke er optimale, men at de er godkjent av fotballforbundet. Samtidig ble det vist til at det nye stadionselskapet Hk Fkh AS har ansvaret for å oppfylle kravene til universell utforming ved den kommende ombyggingen av stadion.

Kommunen bidrar betydelig økonomisk i ombyggingen av stadion, er medeier i stadionselskapet og framtidig leietaker og utleier av stadion. Selv om stadionselskapet har det formelle ansvaret, bør kommunen derfor være tydelig på at vi forventer stor vekt på universell utforming ved ombyggingen av stadion. Denne ombyggingen vil ta flere år. Derfor bør midlertidige tiltak for å bedre forholdene for funksjonshemmede tilskuere gjennomføres inntil ny stadion står klar. FKH bør være for alle!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**