Kommunestyret retta opp ulovlig vedtak: Sigdalsheimen fikk 900 000 kroner ekstra

9 måneder etter at kommunestyret fatta et ugyldig budsjettvedtak om å tildele Sigdalsheimem 897 000 kroner ekstra i 2012, ble det ulovlige vedtaket retta. – Dette er en uhørt saksbehandling, sier Venstres gruppeleder Runolv Stegane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Ved budsjettbehandling for 2012 foreslo det politiske flertallet i Sigdal, Sp og H, å bevilge 900 000 kroner ekstra til Sigdalsheimens drift for 2009.
– Problemet med forslaget var at de ville selge kommunal eiendom for å finansiere drift. Dette var ikke bare ulovlig, men også et ganske tankeløst forslag. Du selger ikke huset ditt for å reise på sydenferie, sier Stegane.

I kommunestyrets budsjettmøte i desember 2012 slo han alarm og fikk stoppa forslaget. Men Sp og H gav seg ikke. Etter gruppemøte la de fram et nytt, finurlig forslag til budsjettdekning. Det ble hevda at dette var klarert med rådmannen og forslaget ble vedtatt enstemmig.
Men da Stegane etter møtet oppdaga at også dette forslaget og vedtaket var i strid med kommuneloven, sendte han e-post til rådmannen som måtte innrømme at Stegane hadde rett. Pengene kunne ikke brukes i drift av Sigdalsheimen uten gyldig finansiering. Dette har det politiske flertallet visst om i lang tid, men det tok 9 måneder før ny sak ble lagt fram for kommunestyret.

Runolv Stegane

Foto: Rune Nikolaisen

– Det virker som en her har hatt interesse av å dysse ned budsjettfadesen, men samtidig gi meg skylda for at Sigdalsheimen ikke fikk pengene. Varaordfører Hellik Kolbjørnsrud (H) skrev på Facebook at Venstre ikke ville gi økt tilskudd til Sigdalsheimen, sier Stegane.

Han hadde venta at Kolbjørnsrud ville beklage dette i kommunestyremøtet torsdag. Men i stedet skyldte han på at Sp og H hadde fått dårlige råd fra administrasjonen da de satte fram sine lite gjennomtenkte forslag ved budsjettbehandlinga i desember i fjor.

– Jeg håper at dette kan bidra til en noe bedre kultur og oppførsel ved kommende budsjettbehandling, sier Runolv Stegane.
UGYLDIG BUDSJETTVEDAK

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**