Kvalitet og kompetanse — fremmedord i skolepolitikken på Hitra? – Oppfølging

Først til noe positivt: Hitra kommune gjør det ifølge Kommunebarometeret 2012 godt på pleie og omsorg, godt på nærmiljø og klima, godt på sosialhjelp og forholdvis godt på kultur. Flott, og jeg er sikker på at disse resultatene vil posisjonen gjerne ta æren for. Da er det like bekymringsverdig at de samme, altså Flertallsgrupperinga i oppvekstkomiteen, forsøker å fremstille det som en tilfeldighet at Hitra kommune rangeres som nummer 411 av 429 kommuner på skole i Norge. Med all mulig respekt: det er ingen tilfeldighet! En gjennomgående mangel på satsing på skolen i en tid med stadig større utfordringer (slik som flere fremmedspråklige elever osv.) er skyld i rangeringen. Ikke tilfeldigheter. Ikke skyldes det “uvesentlige” faktorer heller.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Flertallsgrupperinga i oppvekstkomiteen viser ikke tegn til å ta disse resultatene på alvor, altså: posisjonen viser ingen tegn til å ta skole på alvor.

I Hitra-Frøya fredag 15. juni påstår flertallsgrupperinga i oppvekstkomiteen at undertegnede “ufortjent rammer de ansatte i oppvekstsektoren i kommunen.” I et forsøk på å vri fokus fra sin egen manglende evne til å ta de riktige og nødvendige tak i oppvekstsektoren, prøver de samtidig å få det til å framstå som om undertegnede “klandrer” de ansatte i oppvekstsektoren. Nei, Bergliot, Jan Morten, Espen, Ida og Anna Margrethe; Jeg klandrer deres parti. Tiden går, utfordringene kommer, og dere viser ingen tegn til å ta skole på alvor.

Flertallsgrupperinga prøver å ta undertegnede på unøyaktigheter, men for meg ser det ut som om de ikke har lest innlegget. En forenkling jeg biter meg spesielt fast i er “Antall barn pr PC har økt, høyt antall barn pr m2, høyt antall barn pr årsverk i barnehagene…”

For å begynne med det første. Flertallsgrupperinga viser en sterk manglende innsikt i oppvekstsektoren når de ikke har fått med seg at de manglende investeringene i skole-PCer førte til at i løpet av perioden 2010 – april 2012 sank antallet fungerende PCer i skolene på Hitra drastisk, til det punkt at man ved ungdomsskolen i Fillan knapt hadde nok til én klasse om gangen. Altså, antallet PCer pr elev sank. Dette ble heldigvis ordnet i forkant av vårens eksamener, men igjen viser posisjonen ingen evne til å ta tak før det er på overtid.

Det vises deretter til at et høyt antall barn pr m2, altså overfylte klasserom, er med på å dra Hitra ned på rangeringen. Selvsagt! Det er jo nettopp dette som er vår plikt som politikere: å legge best mulig til rette for at utdanning kan finne sted på en god måte. Det er her uansvarligheten ved å flytte mellomtrinnet fra Barman til Fillan kommer inn, vel vitende om at det i en stund fremover ville medføre overfylte klasserom. Når det da viser seg at dette er uholdbart for både elever og ansatte venter man flere år på å gjøre noe med situasjonen (les: brakker). Posisjonen viser igjen ingen tegn til å ta skole på alvor.

I undertegnedes innlegg ble det bevisst fokusert på skole i denne omgang, men når flertallsgrupperinga i oppvekstkomiteen velger å blande inn barnehage, som for øvrig ikke er med på rangeringen av grunnskole, så vil jeg si så mye: Er det god personalpolitikk og er det framtidsrettet å kjøre med stappfulle barnehager hvert år?

Til slutt vil jeg igjen peke på det som jeg ønsket å sette fokus på i mitt første innlegg og som flertallsgrupperinga i oppvekstkomiteen så elegant unnlot å svare på: Kompetanse og kvalitet. En av de faktorene som er med på å trekke rangeringa av skolene på Hitra ned er «Antall lærere uten godkjent utdanning.» Rekruttering til skolene på Hitra er en økende utfordring, og det er her jeg er mest bekymret. Vi vet at de lærerne og assistentene vi har i dag gjør en formidabel jobb, til tross for overfylte klasserom osv. Det skal vi ta med oss. Samtidig er det klart at vi må gjøre mer for å sørge for rekruttere de nye lærerne vi trenger og minst like viktig, beholde de som allerede er her.

Mine spørsmål til flertallsgrupperinga i oppvekstkomiteen blir derfor:

1. Hva har dere tenkt å gjøre for å øke rekrutteringen til skoler og barnehager på Hitra?
2. Hva har dere tenkt å gjøre for å holde på den kompetansen som allerede er i skolene og barnehagene på Hitra?

Audun Norbotten Liland
Hitra Venstre