Hva er viktig i Sarpsborg-samfunnet?

De siste dagene har Sarpsborg FrP kjempet for et forbud mot religiøse hodeplagg for ansatte i kommunen, og barn i skoler og barnehager. Etter å fulgt FrPs utspill med stor interesse har jeg stilt meg selv spørsmålet: Er det virkelig dette som er viktig for mangfoldet og inkluderingen i Sarpsborgsamfunnet, spør Martine Lindh Løkke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Martine Lindh Løkke

Foto: Truls Breda

For meg er mangfold og inkludering at alle er likeverdige og at vi har like muligheter for å delta i samfunnet og skape et godt liv for oss selv og andre. Om man har et skjerf på hodet som knyttes bak i nakken – slik som gamle bondefruer – eller om man knyter det foran slik som muslimske kvinner eller om man ikke bruker noe hodeplagg i det hele tatt må være underordnet.

Jeg vil ikke ha et kommunalt "klespoliti" som regulerer hvilke plagg Sarpinger får eller ikke får bruke. Som liberaler mener jeg det er like galt å forby kvinner å kle seg i det de ønsker, som det er å påby kvinner å bruke et plagg de ikke ønsker å bruke.
Undertrykking av kvinner må vi kjempe imot på alle mulige måter vi kan. Men hvis vi skal begynne å forby visse klesplagg i likestillingens navn, så er vi på feil spor.

Hodeplagg er ikke viktig. Derimot er nøkkelgoder som utdanning og jobb veldig viktig for inkludering av alle i samfunnet og for å skape verdier. Det viktige må være at vi gir gode helsetjenester, uavhengig av om det er en med hijab som gir dem. Det viktige må være at vi har gode lærere som ser den enkelte elevs evner og behov, uavhengig av om den som gir eleven kunnskapen bruker hijab. Det viktige må være at vi jobber sammen for et godt og mangfoldig Sarpsborg-samfunn.

Martine Lindh Løkke
Sarpsborg Venstre