Farverikvartalet – Barnas nye bydel i Gjøvik

Gjøvik Venstre vil bruke den unike muligheten som utbygging av det nye Farverikvartalet gir. Denne utbyggingen kan gi oss en helt unik bydel for barn; Barnas FarveriBy

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstre vil fornye byrommene i Gjøvik. Vi vil framheve byens grønne hjerte, Gjøvik gård, bringe elva inn i byen og knytte byen nærmere Mjøsa.

Kombinasjonen av Gjøvik gård, Hunnselva, Vitensenteret og et nytt fylkesmediatek i Farverikvartalet skaper en historisk mulighet til å anlegge utelæringsrom og lekarealer for barn – på barns premisser.

Gjøvik kommune tar barn på alvor. Gjennom prosjektet Barnetråkk har vi fått mye informasjon om hvordan barn ser og bruker byen. Nå kan vi tas barna på alvor og bringe dem med på byutuviklingen.
Det nye Farverkvartalet kan ikke bare bli Penthouse, parkeringsplasser og store biler. Ved å ta barns behov og ønsker på alvor i utformingen av uterom, kan vi skape gode møteplasser for alle aldersgrupper og nye arenaer for kunst og kultur. Og for læring. De nye uterommen ekan bli viktige, nye “klasserom” for Vitensenterets aktivtetsbaserte læring.

I vårt forslag til alternativt budsjett for Gjøvik kommune for 2013-2016 har vi løftet fram denne muligheten, i tillegg til å prioritere fram tiltak rettet mot barn og ungdom i alle deler av kommunen. Fritidsklubber både i Hunndalen, Biri, Snertingdal og på Kopperud. Tiltak som Opplevelseskort, økte sosialhjelpssatser til de som har barn mellom 11 og 17 år, redsuert halleie for barn og unge innen idrett – for å nevne noen tiltak vi prioriterer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**