Hva skjer i NTE?

Venstres gruppeleder i fylkestinget, Andre N. Skjelstad, stiller en interpellasjon i fylkestinget om situasjonen i Nord-Trøndelag E-Verk. Han viser til at selskapet gjennom de siste årene har tapt over en milliard på investeringer i Scanwind og Ventelo. Han mener det er grunn til å spørre om fylkesrådet har kontroll over situasjonen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk AS er 100 prosent eid av Nord-Trøndelag fylkeskommune og forvalter store vannkraftressurser på vegne av innbyggerne i fylket. I tillegg har selskapet en viktig monopolrolle som netteier. NTE, med de avkastningsmuligheter selskapet gir fylkeskommunen som eier, gir muligheter til å utvikle Nord-Trøndelag gjennom bygging av infrastruktur. Venstre vil videreføre NTE som et 100 prosent eid fylkeskommunalt selskap, men samfunnsansvaret må overføres til fylkeskommunen som eier.

Ulike medieoppslag, siden forrige møte i fylkestinget, gir grunn til å spørre om forvaltningen av NTE er under kontroll? Medieoppslagene har i stor grad vært negative for selskapet og fylkeskommunen som eier. Det er derfor all grunn til å stille spørsmålet: Er måten fylkeskommunen utøver eierskapet i selskapet god nok, sett i forhold til den kompleksitet selskapet har?

Gjennom de siste årene har NTE blitt påført store økonomiske tap, og forringet verdiene for fylkeskommunen som eier, dette til tross for at strømprisen til tider har vært rekordhøy. En rekordhøy strømpris burde naturlig nok gitt det motsatte resultat, nemlig at selskapets resultater også har vært høyere enn forventet. Tapene skyldes i stor grad spekulasjon med selskapets penger gjennom Scanwind og Ventelo.

Tapet i Ventelo er ifølge Namdalsavisa på 162 millioner kroner. Ifølge NRK har selskapet tapt minst 500 millioner kroner på sin vindkraftsatsing på Hundhammerfjellet, og tar vi med de omfattende tapene som NTE tok ved salget av mølleprodusenten Scanwind, overstiger tapene på vindkraftsatsingen 1 milliard kr. Dette kan være den største industriskandalen i fylkets historie. Samtidig uttaler fylkesordfører Gunnar Viken, at Nord-Trøndelag Fylkeskommune ikke har den hele og fulle oversikt over hvor mye penger som er tapt.

Det som imidlertid er helt klart, er at NTE som selskap har store økonomiske utfordringer foran seg. Selskapets årsregnskap for 2011 viser at selskapet har 4.344 mill kr i gjeld til andre fordringshavere enn NTFK. Av dette har 1.330 mill kr forfall i 2014. Konsernet hadde i 2011 et underskudd etter skatt på 14 millioner, og en negativ kontantstrøm på 161 mill kr i regnskapsåret. Da i overkant av 60% av selskapets skattekostnad på ca 400 mill kr er grunnrenteskatt, som i selskapets situasjon med omfattende tap på forretningsområder utenfor vannkraftproduksjon vil fungere som en bruttobeskatning på omsetningen, medfører at problemene som NTE konsernet står opp i gir omfattende utfordringer. Vil selskapet kunne skaffe tilstrekkelig finansiering til å dekke låneforfallene som kommer i 2014?

Selskapets øverste organ er generalforsamlingen i selskapet. Jamfør reglementet er fylkesrådet generalforsamling i selskapet:

Fylkesrådet skal på fylkestingets vegne ivareta fylkeskommunens forvaltning og økonomi, og fylkeskommunale eierinteresser i eksterne selskaper. Fylkesrådet representerer fylkes-kommunen i generalforsamlinger / eiermøter for slike selskaper, med mindre fylkestinget bestemmer noe annet.

Basert på det vi kan lese ut av oppslagene i media, er det grunn til å spørre om fylkesrådet har kontroll over situasjonen. Det er derfor grunn til å spørre fylkesrådets leder om hvilke tiltak som er gjennomført, for å sikre at fylkesrådet har kontroll med utviklingen i NTE?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**