Grunngitt spørsmål om psykiatritilbud

Lillehammer Venstres Terje Kongsrud vil i kommunestyret 13. desember stille ordføreren spørsmål relatert til kuttforslagene innen spesialisthelsetjenestens tilbud innen psykiatrien, og spørre hvordan ordføreren vil bidra til å sikre at kommunen kommer tydelig på banen i forhold til denne problemstillingen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Terje Kongsrud

Foto: Ellen Espelund

Det er med stor bekymring Venstre leser om Sykehuset Innlandets foreslåtte kutt innen divisjon for psykisk helsevern.

Stadig flere av oss blir rammet av psykiske lidelser. Det er viktig at mennesker med psykiske lidelser får muligheten til å leve et integrert liv i samfunnet sammen med familie og nettverk, og få muligheten til å være i arbeid. Det er derfor viktig med rask og riktig hjelp. Psykiske lidelser gir en økende utfordring for samfunnet, og på mange områder har vi kommet til kort. Forebyggende tiltak må være i fokus, særlig i forhold til barn og unge. God samhandling mellom spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten er nødvendig for at brukerne skal få en helhetlig behandling og oppfølging.

Fagmiljøet og brukerne stiller seg svært kritisk til forslagene fra helseforetaket som er lagt fram og etterspør faglig forsvarlighet innen det tjenestetilbudet som skal gis til pasientgruppene som vil bli rammet av omstilling og budsjettmessige kutt.

Det lokalpolitiske engasjementet etterspørres, og det er med beklagelse at vi kan konstatere at vi som folkevalgte ikke er tatt tilstrekkelig med i prosessen.

Venstre frykter at dersom de foreslåtte kuttene innen spesialisthelsetjenesten gjennomføres, vil det bety at kommunen må ta et større ansvar for å gi personer med omfattende psykiske problemer tilbud, uten at det medfører friske midler til kommunen. Det frykter vi betyr større press på de kommunale tjenestene og dårligere tilbud til pasientene.

Denne saken påvirker i stor grad rammene for den kommunale psykiatri- og rusplanen som etter planen skal tas opp til behandling i desember. Venstre mener derfor at det er viktig å få belyst mulige konsekvenser for Lillehammer.

Spørsmål

1. Hvilke konsekvenser ser ordføreren kuttforslagene innen spesialisthelsetjenestens tilbud innen psykiatrien vil få for Lillehammer kommune — både faglig og økonomisk?

2. Hvordan vil ordføreren bidra til å sikre at kommunen kommer tydelig på banen i forhold til overnevnte?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**