Vil ha flere fergeavganger til Ytterøy

Venstre vil at Nord-Trøndelag fylkeskommune skal legge til rette for flere fergeavganger til Ytterøy. I sitt alternative forslag til årsbudsjett og økonomiplan for fylkeskommunen i de kommende fire år foreslår partiet å bruke 2,5 millioner kroner årlig til formålet. —Dette vil gi ytterøyningene et bedre fergetilbud enn i dag, sier Venstres gruppeleder i fylkestinget, Andre N. Skjelstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

-Et bedre fergetilbud vil ha stor betydning for befolkningen på Ytterøy og på fastlandet, sier Skjelstad. Ytterøy er i dag et samfunn med cirka 500 innbyggere, ligger i et vekstområde og har et stort arbeidsmarked bare en halvtimes fergereise unna.

– Dette vil være et stimulerende tiltak, både for de som bor på øya, og ikke minst for næringslivet i området, sier Skjelstad. Han forventer nå at fylkesrådet kommer ytterøysamfunnet i møte. —Ytterøy har ingen alternativer til fergetransporten gjennom for eksempel omkjøringsveier eller hurtigbåt, avslutter Andre N. Skjelstad i Nord-Trøndelag Venstre.

Fylkeskommunens budsjett for 2013 ble behandlet i fylkestinget på onsdag, og Venstres forslag om bedre fergetilbud ble nedstemt av Høyre, AP og KrF.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**