Pressemelding: Venstre vil fortsatt bevare Eltoft og Opdøl skole

– Vi gikk til valg på å bevare skolestrukturen, og står fortsatt ved løftene våre, sier Gry Åland (Venstre).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Bevaring av skolestrukturen er et av forslagene som ligger inne i Venstre og Kai Olav Fredriksens budsjett for 2013. – Men det holder ikke bare å være mot nedleggelse uten å komme med egne forslag på innsparing, vi må være ansvarlige, sier Gry Åland.

– Det oppleves som et krav at innsparinger tilsvarende nedleggelse må gjøres i skolesektoren. Men et rent rammekutt i skolen vil gå ut over alle skolene. Vår løsning tar utgangspunkt i at skolene har ulike kostnader per elev. Ved å bruke den skolen som driver rimeligst som et mål, så går vårt kutt på at de andre skolene skal utligne denne forskjellen over flere år, lik den modellen som barnehagene har i dag, sier Kai Olav Fredriksen (uavh).

– Det vil være krevende, men på den andre siden vil skolene bli gitt større frihet til selv å styre økonomien, fremfor å bli detaljstyrt. Tiltaket vårt inneholder også en bonus for skolene. God styring utløser nemlig midler til kompetanseheving, som for eksempel etter- og videreutdanning, sier Gry Åland.

For spørsmål ta kontakt med:
Gry Åland: 90738470
Kai Olav Fredriksen: 93064141